Online adverteren kan bij Ster tegen een extra voordelig tarief voor partijen van Algemeen Nut. Dit biedt mooie, exclusieve kansen. Zo versterkte De Hartstichting haar awareness met een succesvolle online-videocampagne.
Online adverteren kan bij Ster tegen een extra voordelig tarief voor partijen van Algemeen Nut. Dit biedt mooie, exclusieve kansen. Zo versterkte De Hartstichting haar awareness met een succesvolle online-videocampagne.
Iedereen een gezond hart. Dat is de droom van de Hartstichting. Al meer dan 55 jaar investeert de stichting in onderzoek en innovaties én helpt ze Nederlanders hun hart goed te leren kennen en verzorgen. Iets wat steeds belangrijker wordt, stelt Richard van Nijkerk, campagnemanager bij de Hartstichting: ‘We hebben allen een hart, maar we zijn ons steeds minder bewust van het belang om er goed voor te zorgen, het lief te hebben en niet voor lief te nemen.’
Om awareness te creëren en een grote groep Nederlanders meer betrokken te maken met het hart startte de Hartstichting een online-videocampagne bij Ster. Bij deze keuze speelde het bereik en budget een rol. Voor het behalen van haar doelen is de non-profitorganisatie immers volledig afhankelijk van giften van particulieren en bedrijven.
We wilden een grote groep mensen bereiken en dat betekent al snel hoge campagnekosten. Gelukkig konden we met de online-videocampagne bij Ster een groot bereik halen binnen de doelgroep en was dat tevens kostentechnisch interessant.
‘Als we een campagne optuigen, hebben we duidelijke doelstellingen binnen een budget,’ vertelt Van Nijkerk. ‘We wilden een grote groep mensen bereiken en dat betekent al snel hoge campagnekosten. Gelukkig konden we met de online-videocampagne bij Ster een groot bereik halen binnen de doelgroep en was dat tevens kostentechnisch interessant.’
En de resultaten mogen er wezen: de inzet op online video heeft de Hartstichting alles behalve windeieren gelegd.
Het was voor de stichting van belang om een groot bereik te realiseren voor haar campagne. Iets waar het NPO-netwerk zich uitstekend voor leent door het brede bereik, de grote hoeveelheid unieke impressies en de zeer goed bekeken en hooggewaardeerde programmering.
Zo zijn de pre-rolls van de Hartstichting zichtbaar geweest voor onder meer de documentaire De kinderen van Ruinerwold, het NOS Journaal, Op1, Ik Vertrek en Nieuwsuur. De campagne van de Hartstichting bestond uit 2,4 miljoen impressies, waarvan er naar schatting 800.000 uniek waren, en had een gemiddelde contactfrequentie van drie keer.
En daar bleef het niet bij! Ondanks het ontbreken van een duidelijke call-to-action, werd er vanuit de reclame-uiting ook goed doorgeklikt naar de website van de Hartstichting.
Een betekenisvol resultaat: bij Ster zijn online video's namelijk niet volledig klikbaar, maar hebben ze een speciale 'klik hier'-knop. Op die manier wordt er vaker bewust geklikt: kijkers klikken minder vaak per ongeluk door naar de landingspagina, die ze vervolgens snel weer dichtklikken, wat zorgt voor een lagere bouncerate. De doorklikratio (CTR) van de campagne van de Hartstichting was 0,65%, een mooi resultaat boven de benchmark.
Het was een succesvolle campagne die gezorgd heeft voor een grotere betrokkenheid met het hart. Zo is de wil om voor het hart in beweging te komen, toegenomen.
Ook de awareness-doelstelling werd met vlag en wimpel gehaald: ‘Het was een succesvolle campagne die gezorgd heeft voor een grotere betrokkenheid met het hart. Zo is de wil om voor het hart in beweging te komen, toegenomen’, aldus Van Nijkerk. Dat blijkt ook uit de cijfers: de groep die stilstaat bij zijn of haar hart is na de campagneperiode met maar liefst 19% gegroeid en de groep die het belang ziet van een gezond hart met 10%.
Het succes van de campagne is volgens de Hartstichting naast het juiste bereik ook te danken aan de creatie. Een advies is dan ook om deze goed op te bouwen: ‘Het is van belang dat je direct de aandacht pakt’, legt Van Nijkerk uit. ‘Zorg dat men niet afhaakt of geïrriteerd raakt, maar juist door wil kijken.’
Dat is absoluut gelukt in deze creatie. In de commercial is emotie goed in beeld gebracht en kan men meeleven met de hoofdpersoon. We zien een sterke verhaallijn, waardoor de aandacht wordt vastgehouden en men een hoge waardering heeft voor de creatie én de afzender, de Hartstichting in dit geval.
Om te achterhalen of je commercial in staat is om de aandacht te trekken en te behouden, kan je deze van tevoren laten testen. Op die manier kan je je commercial optimaliseren en je effecten vergroten. Dit kan bijvoorbeeld via Ster AdMeasure.
Sinds 1 januari 2021 is het online netwerk van Ster enkel nog beschikbaar voor niet-commerciële partijen met een niet-commerciële boodschap, zogenaamde partijen van Algemeen Nut. Hierdoor heeft Ster een grotere hoeveelheid impressies voorradig, waardoor we je campagne nog meer kunnen bijsturen.
‘Voor de Hartstichting is dat ook gedaan’, vertelt Joris Korndewal, onlinevideo-specialist bij Ster. ‘Normaliter wordt ongeveer een derde van de impressies van online-videocampagnes uitgeleverd op desktops (24%) en smart-tv’s (10%) en twee derde op smartphones en tablets. Voor de Hartstichting hebben we het aandeel van desktops en smart-tv’s verhoogd naar respectievelijk 38% en 19%. Dit heeft geresulteerd in een verhoogde doorklikratio (0,65%) en in een uitkijkratio conform de Ster-benchmark (ruim 89%).
Online adverteren bij Ster kent daarnaast een grote mate van exclusiviteit: zo zijn er enkel online video's zichtbaar voor de content (pre-rolls, en dus geen mid-rolls of post-rolls) en bestaan deze altijd uit maximaal twee adverteerders. Ook kijkt 99% van de kijkers met het geluid aan, is er een brandsafe omgeving en een maandelijks bereik van maar liefst 7,1 miljoen mensen. Je bent er daarmee altijd zeker van dat je een mooi bereik realiseert en dat jouw pre-roll te zien is voor hoogwaardige content.
Kortom: op het online netwerk van de NPO liggen volop kansen voor partijen van Algemeen Nut, die kunnen profiteren van het grote bereik, exclusiviteit en vele andere voordelen. Geen boodschap van Algemeen Nut? Ook dan zijn er voldoende kansen om bij Ster het grote én juiste publiek te bereiken.
Wil je net als de Hartstichting te zien zijn bij de kwalitatieve programmering van de NPO? Neem dan contact op met een van onze accountmanagers.
ContactDe Hartstichting heeft gebruikgemaakt van multimediale volumekorting. Deze regels zijn transparant en voor elke organisatie gelijk. Onderhandelen is niet nodig.