Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies
Van 1972 tot 2004 was Loeki op Nederland 1, 2 en 3 te zien. De jarenlange filmpjes van Loeki de Leeuw in het reclameblok van Ster staan bij vele televisiekijkers nog in het geheugen gegrift. In 2021 maakt het leeuwtje zijn rentree op de Nederlandse televisie. Lees op deze pagina meer over het reclame-icoon.

OVER LOEKI DE LEEUW

Loeki de Leeuw is ontsproten aan het brein van poppenfilmproducent Joop Geesink. In 1972 is Loeki voor het eerst voor, na en in de reclameblokken van Ster te zien. De korte filmpjes waarin de stuntelige Loeki allerlei avonturen meemaakt bakenen de reclameblokken van Ster af. Zijn kreet ‘Asjemenou’ is alom bekend en heeft zelfs het Van Dale-woordenboek gehaald. In 2004 was de reclameleeuw voor het laatst structureel in Ster-blokken zichtbaar.

 

LOEKI keert TERUG OP televisie

In 2021 keert Loeki de Leeuw terug op televisie! Na zo'n 16 jaar afwezigheid - en bijna 50 jaar na zijn eerste verschijning - zal de leeuw weer in de reclameblokken te zien zijn. In een nieuw jasje gestoken, maar nog even herkenbaar als altijd. Ster-directeur Frank Volmer is verheugd: 'Ster is fan van Loeki en ziet zichzelf door de gedeelde historie onlosmakelijk verbonden met het leeuwtje. We vinden het dan ook ontzettend leuk dat Loeki nu officieel onderdeel van Ster is.'

Dj's NPO RADIO 2 Grootste fans

Voor de 24e editie van de Ster Gouden Loeki in januari 2019 gaf NPO Radio 2-dj Jeroen Kijk in de Vegte een mini-college over Loeki waarna zijn collega Jan-Willem Roodbeen opperde om een petitie te starten om Loeki terug te brengen op tv. Binnen een dag behaalde de petitie de beoogde 10.000 handtekeningen.

Sinds de oproep van NPO Radio 2-dj’s Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte om Loeki de Leeuw weer terug te brengen op tv is er een hoop te doen over Loeki. Asjemenou! Op 30 januari 2019 maakt Loeki de Leeuw eenmalig zijn rentree in het reclameblok van Ster!

Op 1 maart 2021 hadden de dj's een mooie primeur in hun radioshow: zij mochten de terugkeer van het reclame-icoon wereldkundig maken!

Ster Gouden Loeki

Loeki de Leeuw was de inspiratiebron voor onze Ster Gouden Loeki: dé publieksprijs voor de beste tv-reclame. 

Want bij Ster geloven we in de kracht van reclame: een goede commerciële boodschap, rondom de juiste programmering, bereikt diegene die je voor ogen hebt en boekt het gewenste resultaat. Daarnaast vinden we dat goede reclame beloond moet worden. Het is dé (enige) publieksprijs voor de beste, mooiste of meest bijzondere reclame.

In 1995 reikte Ster voor het eerst de Ster Gouden Loeki uit. De Ster Gouden Loeki verkiezing is door Ster in het leven geroepen om het Nederlands publiek actief te betrekken bij reclame. Een grotere betrokkenheid leidt tot een grotere acceptatie van reclame: reclame is leuk! Daarnaast wil Ster met de prijs reclamemakers belonen en stimuleren om aantrekkelijke reclame te maken.

De allereerste Ster Gouden Loeki werd in 1995 gewonnen door KLM met de commercial 'Zwanen'.

Meer informatie