Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies
Loeki de Leeuw keert vooralsnog niet terug op televisie. De bekende reclameleeuw maakte eind januari eenmalig een comeback, maar daar blijft het voorlopig bij. De STER onderzocht de mogelijkheden van een terugkeer van Loeki serieus, maar kwam tot de conclusie dat "de kosten niet opwegen tegen de verwachte baten".

Uit sympathie voor de petitie ‘Breng Loeki terug’ en uit dank voor alle Loeki-fans, is Loeki de Leeuw op 30 januari 2019 voor het eerst in jaren eenmalig op tv verschenen. Voorlopig blijft het hier ook bij en is er van een definitieve comeback geen sprake. 

 

Mogelijkheden onderzocht
Zoals beloofd is er intern gesproken over mogelijkheden om Loeki een plek te laten behouden en zijn de opties onderzocht. Als publieke organisatie moet Ster hierin een zorgvuldige kosten-baten-afweging maken. Het primaire doel is immers een optimale bijdrage leveren aan de financiering van de publieke omroep. De rechten van Loeki zijn niet in bezit van Ster, de productiekosten voor het maken van filmpjes zijn erg hoog én deze filmpjes nemen kostbare reclametijd in. We zijn dan ook tot de conclusie gekomen dat de kosten in dit geval niet opwegen tegen de verwachte baten. 

 

Een warm hart voor Loeki
Ster heeft ontzettend veel plezier beleefd aan de reacties op de terugkeer van Loeki, en draagt de leeuw absoluut een warm hart toe. Dat hij niet terugkeert op televisie, wil niet zeggen dat Loeki helemaal uit beeld verdwijnt. Zo onderzoeken wij de mogelijkheden om tijdens het 25e jubileum van de Ster Gouden Loeki dit jaar de leeuw een prominentere plaats te geven.

 

Over Loeki de Leeuw
Loeki de Leeuw was van 1972 tot 2004 te zien tussen de reclames op de tv-zenders van de Nederlandse publieke omroep. Zijn kreet "Asjemenou" is alom bekend en heeft zelfs het Van Dale woordenboek gehaald. In 2004 nam Loeki na 32 jaar afscheid van de Nederlandse tv. Enerzijds vanwege de productiekosten van de filmpjes. Om een indruk te geven: voor ieder filmpje van 4 seconden moesten honderd opnames van Loeki worden gemaakt en waren 11 mensen meer dan een dag bezig. Anderzijds speelden de gederfde inkomst mee voor de reclametijd die de Loeki-filmpjes in beslag namen. Loeki de Leeuw is echter nooit helemaal weggeweest. Hij speelt nog altijd een prominente rol in de Ster Gouden Loeki publiekprijs voor de beste tv-reclame. 

Vragen of meer informatie? Neem dan contact met mij op!