Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies
Kun jij je een wereld voorstellen zonder tijgers? Wij ook niet. Toch leven er nog maar 3900 van deze prachtige dieren in het wild. Als je de internetgeleerden moet geloven kijkt niemand meer televisie en iedereen naar YouTube. Maar wat blijkt als je het populairste genre eens onder de loep neemt?

‘Niemand’ kijkt naar katten- en hondenfilmpjes op internet
Katten- en hondenvideo’s schijnen veruit het populairst te zijn op internet (op volwassen video’s na die het op elk medium goed doen). Tot zover de theorie. De praktijk laat zien dat als je Cat versus Dog intoetst op YouTube er wereldwijd 2 video’s blijken te zijn over deze twee gezworen vijanden met meer dan 20 miljoen weergaven. Als je alle bijvangst van deze zoekactie meetelt (Cat vs Balloon, Cat vs Cucumber, Cute dog vs Zombie cat, etc.) kom je met heel veel goede wil op enkele tientallen video’s met meer dan 5 miljoen kijkers. Wereldwijd. In de afgelopen 8 jaar. Dat is, als ik eerlijk ben, net zo lachwekkend als ‘Dog wants a kitty’. En is een behoorlijk teken aan de wand dat internet ondanks de prachtige mogelijkheden geen massamedium is.

‘Iedereen’ kijkt naar katten- en hondenfilmpjes op tv
De best bekeken katten- en hondenfilmpjes vind je niet op YouTube, maar gewoon ‘ouderwets’ in een reclameblok op televisie. Want een beetje commercial zoals ‘Viervoeter’ van OHRA bereikt met gemak een publiek van 5 miljoen mensen. Kwestie van 1 keertje uitzenden bij de huldiging van de Oranje voetbalvrouwen of bij de finale van Boer zoekt Vrouw. Kun je nagaan hoeveel mensen een commercial met een puppymonkeybaby in de hoofdrol zien tijdens de commercial break van de Superbowl finale (pssssst, dat zijn er dus ruim 110 miljoen!).

Open deuren hebben vaak een katten- of hondenluik
Nu ik hopelijk de kracht van tv-reclame wat inzichtelijker heb gemaakt (ook voor mezelf) wil ik niet dezelfde open deur intrappen als velen al voor mij gedaan hebben. Tuurlijk worden er Gouden Loeki’s gewonnen met dieren in de hoofdrol. Maar nog meer Loeki’s zijn de afgelopen jaren gewonnen door BN’ers en goede doelen. Toch is door de jaren heen de winnaar vaak de leukste commercial. Goed nieuws voor ons bureau en voor onze finalisten ‘Viervoeters’ en ‘Schoolvrienden’ voor OHRA en ‘Achter het behang plakken’ voor GAMMA. Stuk voor stuk ‘humor om te lachen’ of zoals iemand op ons bureau het steevast noemt: ’Grappige grapjes’.

De prijs van ‘The hoi polloi’
De Gouden Loeki, daar worden we bij Joe Public blij van. Elk jaar weer gaan we vol goede moed met een aantal nominaties op zak de finale in. In 2016 werd het de denkbeeldige Zilveren Loeki (wanneer komt ie er nou eens echt?). De Gouden Loeki winnen is sinds de oprichting van ons bureau 6 jaar geleden de heilige graal. De betekenis van ‘Joe Public’ volgens de Cambridge Dictionary is niet voor niets: ‘Ordinary people’ en ‘The general public’. En laat dat nou net zijn wat de Gouden Loeki is. De prijs van ‘the general public’. Van ‘the hoi polloi’. Volgens de app-groep van mijn voetbalelftal (de beste graadmeter voor de Gouden Loeki) gaat onze ‘Viervoeter’ commercial voor OHRA dit jaar hoge ogen gooien. Met hun stemmen zijn we er alleen nog niet. Dus stem vooral zelf ook nog even op www.goudenloeki.nl.


Antoine Houtsma (Creative director en co-founder Joe Public Take-Away Advertising)


Stemmen

De 10 reclames die nog in de race zijn voor de Ster Gouden Loeki zijn bekend; kies jouw drie favoriete commercials op https://stemmen.stergoudenloeki.nl. Stemmen kan tot maandag 22 januari 12.00 uur. Woensdagavond 24 januari wordt de winnaar van de Ster Gouden Loeki 2017 bekendgemaakt.