Het lijkt zo makkelijk: maak een film waarvan heel Nederland smelt, en je bent een regelrechte kanshebber in de inofficiële wedstrijd om de beste Kerstfilm, de Nederlandse Super Bowl.
Het lijkt zo makkelijk: maak een film waarvan heel Nederland smelt, en je bent een regelrechte kanshebber in de inofficiële wedstrijd om de beste Kerstfilm, de Nederlandse Super Bowl.
Well, let me tell you, you are so wrong. De lat ligt nu hoger dan ooit. Zo begon Kerst traditioneel op 6 december in Nederland. Maar steeds meer adverteerders voelen de verleiding om het land al vanaf half november in de buying mood te brengen. Daar ligt een groot gevaar op de loer: een campagne die al voor Sinterklaas en liefst ook nog voor Sint Maarten begint, wordt al snel een generieke Feestdagencampagne. Commercieel kloppend, maar zonder kloppend Kersthart. Stap één naar succes voor Jumbo: hou het herkenbare Kerstgevoel vast als basis voor je campagne.
Als je die horde genomen hebt, volgt de volgende uitdaging. Een goede Kerstcampagne anno nu moet alle Kerstmomenten met elkaar verbinden. En bovendien alle doelgroepen. Echt omnichannel zijn. Dus is er ook dit jaar een slimme doorvertaling van het ultieme Jumbo Kerstgevoel naar een online video, die zorgt voor bestellingen voor de Kerstborrel op de zaak. En leuke social posts en handige online ideeënlijstjes geven inspiratie voor alle ouders die het Schoolkerstdiner moeten verzorgen – natuurlijk aangejaagd met een social video vanuit hetzelfde herkenbare Kerstgevoel.
Dat Kerstgevoel mag dan behoorlijk universeel zijn, het is wel zaak dat je het productaanbod via slimme Google targeting aanpast aan de interesse van je doelgroepen. Een Kookliefhebber serveer je natuurlijk andere productaanbiedingen dan de Gemakszoeker, die vooral wil weten of zijn Kerstrollade echt niet gaat mislukken.
Een goede Kerstcampagne anno 2019 is dus een flinke puzzel. En daarin schuilt ook het grote gevaar. Je bent blij, want de puzzelstukjes liggen allemaal op hun plek. Maar waar is de ziel? Uiteindelijk maakt het Kerstgevoel het verschil. Raakt de campagne je in je hart? Onthoud je van welk merk hij is? Klopt datzelfde Kersthart in al die omnichannel uitingen? Pas dan, en alleen dan, maak je écht kans op de Nederlandse Superbowl.
Dat is precies waarom we supertrots zijn dat Jumbo sinds de start van de campagne in 2014 elk jaar de finale top 10 van de Gouden Loeki heeft gehaald. Omdat een publieksprijs de beste indicatie is van of je heel Nederland in het hart hebt geraakt. Daarom gaan we ook dit jaar weer voor dat beeldje van die oer-Hollandse leeuw. Want zeg nou zelf, die is toch veel mooier dan die protserige Super Bowl?
Tot dinsdag 11 februari om 12 uur kan je stemmen op jouw favoriete commercial. Wie moet er volgens jou met de 25ste Ster Gouden Loeki vandoor? Laat het ons weten en breng je stem uit via onze speciale webpagina.