Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies
Het Eurovisie Songfestival van 2019 bleek een kijkcijferknaller. Tijdens de finale, het reclameblok én de programma's er omheen. Dit blog duikt in de mooie kijkcijfers van de zinderende Songfestivalfinale.

Het kan je bijna niet ontgaan zijn dat ‘onze’ Duncan het Eurovisie Songfestival heeft gewonnen. Naast dat we voor het eerst in 44 jaar de prijs in de wacht hebben gesleept, leeft het #ESF dit jaar ook enorm onder het Nederlandse publiek. En er wordt al volop gespeculeerd over de editie van 2020 in Nederland. Mooie kijkcijfers, veel PR en een prachtige finale. Nog een keer om het af te leren: een terugblik op het Eurovisie Songfestival van 2019.

 

Piek kijkcijfers rondom het optreden van Duncan

Traditiegetrouw kijken er miljoenen Nederlanders naar het Songfestival. Dit jaar keken er gemiddeld 4,4 miljoen kijkers (6+) naar de finale, bijna een miljoen meer dan vorig jaar. Ook geheel volgens traditie, zijn er heel wat Nederlanders die inschakelen rondom het optreden van de Nederlandse inzending. Dit jaar was er ook een duidelijke piek te zien op het moment dat Duncan zijn winnende optreden gaf. Bijna 1 miljoen mensen meer keken er naar dit moment dan er gemiddeld naar de hele uitzending keken!

 

Eurovisie-bubbel: ook programma’s rondom Songfestival goed bekeken

Direct na de uitslag van de finale, was er een kort interview met Duncan gepland met tussendoor een kort reclameblok. Onze prognose was dat dit blok ongeveer 1,7 miljoen Nederlanders tussen de 25-67 jaar zou bereiken. Het blok trok uiteindelijk 2,1 miljoen kijkers binnen deze doelgroep.

Niet alleen de finale trok een miljoenenpubliek, ook de programma’s er omheen werden goed bekeken. Zo keken er gemiddeld 1,2 miljoen mensen (6+) naar een speciale Songfestival uitzending van Beste Zangers. Daarnaast keken er respectievelijk 1,6 en 1,9 miljoen Nederlanders naar het voorbeschouwingsprogramma Op weg naar het Songfestival op donderdag en zaterdag, voor de halve en hele finale met Duncan. Ook de nabeschouwing op zondag bij Pauw trok een recordaantal kijkers. Er keken 2,3 miljoen Nederlanders naar deze extra uitzending met Duncan. Een groot deel van Nederland wilde (net als ik) zo lang mogelijk in de Eurovisie-bubbel blijven.

 

Een feest voor iedereen: doventolken en sign dancers

Voor het eerst werd de uitzending van het Eurovisie Songfestival integraal uitgezonden met doventolken en sign dancers op NPO 1 Extra. Dit om het festival ook voor doven en slechthorenden toegankelijk te maken. En dat bleek het geval, normaal trekt het speciale themakanaal weinig kijkers en tijdens de puntentelling van de finale trok dit kanaal gemiddeld 262.000kijkers. Eenzelfde soort piek zagen we eerder dit jaar tijdens de Passion. Ook dat evenement werd  dit jaar uitgezonden met doventolk en trok op het hoogtepunt ongeveer 100.000 kijkers. Een mooie manier om grote evenementen nog toegankelijker te maken.

 

Amsterdam calling: op weg naar 2020

Het was weer een prachtig spektakel en daarmee is de Songfestival-bubbel voor 2019 weer voorbij. Het festijn komt volgend jaar naar Nederland, en zal naar verwachting ook weer een miljoenenpubliek trekken. Zeker als het evenement in ons eigen land gehouden wordt, zoals het EK Vrouwenvoetbal in 2017. Hoe dan ook, we kunnen nu een heel jaar speculeren over hoe wij onze Nederlandse stempel gaan drukken op het festival: In welke stad gaan we het organiseren? Wie gaan de show presenteren? Wat laten we van ons land zien tijdens de introductie-‘postcards’? Ik kan niet wachten!

Bron: SKO, Mei 2019 (6+)

 

Geschreven door Sheng Song

 

Wil je meer weten? Of ben je benieuwd naar onze onderzoeken? Neem contact met mij op!