Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies
Ter ere van 50 jaar Ster wordt 25 november de Gouden Loeki Aller Tijden gekozen. Geen sinecure want in al die jaren zijn zo’n 150.000 commercials uitgezonden en moeten er dus 149.999 sneuvelen.

Ter ere van 50 jaar Ster wordt 25 november de Gouden Loeki Aller Tijden gekozen. Geen sinecure want in al die jaren zijn zo’n 150.000 commercials uitgezonden en moeten er dus 149.999 sneuvelen. Precies driemaal zoveel als bij de slag bij Waterloo, maar dat zal toeval zijn. Zonder het zelf in de gaten te hebben, kiest het publiek zijn reclamelievelingen volgens het NIKS-principe. De N staat voor natuur. We herinneren ons de zwanen van KLM nog wel of de olifant van Rolo. De I staat voor ‘infantiel grappig’. Denk aan Goeiemoggel, Ik zeg nog zo, geen bommetje of Heinekens skileraar Rudi. De K staat voor kinderen. Iedereen kent Calvé’s Pietertje of -inmiddels 30 jaar oud- Petje Pitamientje. Rest nog de S van sociaal. Het olifantje Olli en de buddyhond van KNGF, winnaars van de Gouden Loeki 2013 en 2014.

Maar om het publiek een halve eeuw reclame te laten beoordelen, was geen doen. Daarom werd een professionele vakjury gevraagd alvast een voorselectie te maken met de allerallerbeste commercials. Een pijnlijke operatie waarbij naarmate de selectie vorderde, er steeds grotere favorieten moesten afvallen. Een gezellige jurymiddag ontaardde zo in een waar bloedbad. Met alle gevolgen van dien. Inmiddels doet de verontwaardiging over Loeki de Leeuw even niet onder voor die van Cecil de Leeuw, waarvan de kop in de wachtkamer hangt van een Amerikaanse tandartspraktijk. Reclameliefhebbers vragen zich bijvoorbeeld af waarom de Haai van Gouden Gids er niet bij zit? Waarom geen Harry Piekema van Albert-Heijn? Hebben ze de bijziende motoragent van Pearle over het hoofd gezien? En wat is er mis met de Vrienden van Amstel?

Helemaal niets natuurlijk. Het zijn allemaal pareltjes die de diepste buiging verdienen. Maar jureren is ook ‘kill your darlings’. Meedogenloos doorselecteren totdat je alleen nog de allergrootsten overhoudt. Iconische reclames die - soms al decennialang - in ons collectieve geheugen staan gegrift. En uiteindelijk kan er maar één de beste zijn. Als eerbetoon aan de slachtoffers kunnen we natuurlijk wel een Gouden Cecil de Leeuw top-5 samenstellen. Sympathieke suggesties zijn meer dan welkom.

Geschreven door: Dick van der Lecq