Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies
De Nederlandse media worden niet losgelaten tijdens de zomervakantie. Wat betekent dat voor het totale mediagebruik in de zomer en wat heb jij daaraan als adverteerder?

Hoe speel je jouw merk in de kijker tijdens de zomer?

Dat Nederlanders tijdens de zomer massaal tv, radio en internet links laten liggen is niet helemaal waar. Natuurlijk gaan er miljoenen mensen met vakantie in deze periode, maar we gaan niet allemaal tegelijk en laten ook niet alle media ineens links liggen. Tijdens de vakantie wordt er minder Nederlandse televisie gekeken en radio geluisterd, maar de Nederlandse media worden niet losgelaten tijdens de vakantie. Dus wat betekent dat voor het totale mediagebruik in de zomer en wat heb jij daaraan als adverteerder?

Smartphone ‘device of choice’ tijdens de vakantie

No Ties onderzocht onder 568 respondenten wat het mediagebruik tijdens de zomervakantie is. Hieruit zijn wat interessante inzichten gekomen. Niet heel verrassend wordt er tijdens de zomervakantie weinig gebruik gemaakt van de laptop. De smartphone wordt wel door 92% van de Nederlanders tijdens de vakantie gebruikt. 90% van de ondervraagden gebruikt wel eens of regelmatig Nederlandse media via websites en apps, voornamelijk op de smartphone dus. Ook binnen het NPO netwerk zien we dat het websitebezoek niet afneemt tijdens de zomer. Met name met spelletjes-apps zoals De slimste mens zien we dat veel mensen juist mobiel actief zijn in de zomer (in de vakantieperiode 50.000 unieke app-spelers die dagelijks het spel spelen).

Nieuws en NPO scoren ook tijdens de zomer

Radio en televisie worden tijdens de vakantie minder gebruikt blijkt uit dit onderzoek. Toch blijft 53% van de mensen nog graag op de hoogte van het wereldnieuws. Nu.nl en NOS zijn de meest gebruikte bronnen om op de hoogte te blijven van nieuws (bron: Onderzoek Mediagebruik tijdens de zomer, No Ties). NOS bereikt meer dan 8 miljoen mensen in de maanden juli-augustus dit komt neer op een bereik van maar liefst 52% (bron: NOBO juli-augustus, 2018, 6+). Daarnaast blijkt het bereik van de NPO tijdens de zomer helemaal niet zoveel lager dan tijdens andere seizoenen. Het 20 uur Journaal trekt ook in de zomer nog steeds gemiddeld meer dan 1,5 miljoen kijkers (6+, SKO).

Effectiviteit en relevantie belangrijk

Wat betekent dat nou voor jou als adverteerder? Vooral dat de zomer een prima tijd is om reclame te maken voor jouw merk. Het bereik van de NPO-kanalen is nog steeds heel groot en mensen die tijdens hun vakantie gebruik maken van Nederlandse media doen dat met meer aandacht: 73% van de respondenten geeft aan tot rust te komen tijdens de vakantie en daardoor media met meer aandacht te consumeren (Onderzoek Mediagebruik tijdens de zomer, No Ties).

De effectiviteit van een commercial heeft vooral te maken met de creatie op zich en de relevantie van de plek waarop je adverteert Zijn er programma’s op de NPO of via de sites en apps die relevant zijn voor jouw merk en doelgroep? Zijn er radioprogramma’s en zenders waar jouw doelgroep graag naar luistert? En is jouw commercial volledig geoptimaliseerd om jouw doelgroep succesvol aan te spreken? Dat zijn de vragen die helpen bepalen hoe effectief jouw reclamecampagne zal zijn (bron: Effectieve inzet van TV-campagnes, Ster).

Ben jij klaar voor de zomer?

Ben jij klaar om jouw merk in de kijker te spelen? Dan is de zomer een ideale periode om dat te doen. Maak gebruik van aantrekkelijke prijzen met de speciale zomerpakketten die Ster deze periode biedt. Met een bomvolle zomerprogrammering bij de NPO met veel sport, festivals en kijkcijferhits zoals Jinek, Zomergasten en het nieuwe seizoen van De Slimste Mens is de zomer een mooie periode om jouw reclamecampagne in te zetten bij Ster.

Bronnen:

No Ties, Infographic onderzoek Mediagebruik tijdens de zomer, 2019

No Ties, Onderzoek Mediagebruik tijdens de zomer, 2019

Ster, Effectieve inzet van TV-campagnes, 2014

Stichting Kijkonderzoek (SKO), juli-augustus 2018, 6+

Nederlands Online Bereik Onderzoek (NOBO)

 

Geschreven door Danitsja Koster

 

Meer weten over reclame bij de NPO? Neem vrijblijvend contact op, we denken graag met je mee!