Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies

Ster lanceert AdScan de gratis reclamewaarderingstool op basis van machine learning. Ster maakt het mogelijk adverteerders gratis hun reclame te laten testen middels een nieuwe tool: AdScan.

 

Vanaf 1 juli 2023 is Adscan niet meer inzetbaar. Ster werkt aan een vernieuwde versie.  

Ster maakt het mogelijk adverteerders gratis hun reclame te laten testen middels een nieuwe tool: AdScan

Hilversum 7 februari 2019 - Decennialang doet Ster onderzoek naar de werking van reclame met haar onderzoeksinstrument AdMeasure. Dit biedt adverteerders nieuwe inzichten voor het vergroten van de effectiviteit van campagnes op tv, radio en online. Ster speelt in op de behoefte van adverteerders om inzichtelijk te maken welke elementen onbewust een rol spelen bij de waardering, kwaliteit en werkzaamheid van een commercial. Daarom is na twee jaar intensief onderzoek en ontwikkeling de reclame kijkende en -waarderende robot AdScan gelanceerd. AdScan, het zusje van AdMeasure, biedt elke adverteerder een snelle gratis pre-test om in kaart te brengen welke elementen beter of minder scoren en daarmee effect hebben op de ontvangst en het effect van die specifieke commercial.

Hoe werkt AdScan
Het idee erachter is simpel. AdScan is een machine learning-tool die op basis van de inhoud van reclames een voorspelling doet over hoe een panel van honderd mensen een reclame beoordeelt. AdScan combineert daarbij historische paneldata, computer vision en slimme algoritmes om zo tot een analyse te komen. Uiteindelijk kan AdScan op een zestal likeability-stellingen een juiste voorspelling doen door te zeggen of een reclame lager, gemiddeld of hoger dan de benchmark scoort en welke elementen je aan kunt passen om tot een hogere score te komen.

Frank Volmer, algemeen directeur Ster ’’AdScan is mooi voorbeeld uit het grote aanbod wat Ster (potentiele) adverteerders kan bieden aan service. Deze toegankelijke reclamewaarderingstool levert binnen 20 minuten een adviesrapport dat kan bijdragen aan het succes van een campagne. Omdat we het belangrijk vinden dat iedereen kwalitatief onderzoek over zijn of haar campagne kan krijgen hebben we besloten de tool gratis beschikbaar te maken. Het is daarmee voor elke bedrijf of organisatie mogelijk om de symbolische waarde van de elementen in hun creatie te ontdekken.’’

 

Noot voor de redactie:

Ga naar adscan.ster.nl voor meer informatie of neem contact op met Petra Foppes via 035 6725503, 06 30164830 of petra.foppes@ster.nl