De Ster Gouden Loeki-uitreiking keert dit jaar terug op tv. Op woensdag 3 maart reiken we de prijs voor de mooiste, leukste en populairste commercial uit in een speciale uitzending door Omroep MAX. Het is 6 jaar geleden sinds de Gouden Loeki voor het laatst op televisie werd vergeven. Zoals elk jaar bepaalt het publiek wie er met de felbegeerde prijs naar huis gaat.

De uitreiking is woensdag 3 maart om 21.35 uur te zien op NPO 1 en zal worden gepresenteerd door Carrie ten Napel. In een sfeervolle studio worden de prijzen uitgereikt, met aandacht voor de verhalen achter de reclames en optredens van verschillende artiesten.

BRONS, ZILVER EN GOUD

In een bijzonder programma worden maar liefst drie prijswinnaars bekendgemaakt: net als bij de vorige editie worden naast een Gouden Loeki ook een Zilveren en Bronzen versie uitgereikt.

STEMMEN OP 10 FINALISTEN

Elk kwartaal kiest een onafhankelijk publiekspanel de tien mooiste, leukste en populairste commercials van dat kwartaal. Dat levert in totaal veertig kwartaalwinnaars op. Deze veertig commercials worden vervolgens opnieuw aan een onafhankelijk panel voorgelegd, met een top tien als resultaat.

Op 3 februari worden de tien finalisten bekendgemaakt bijĀ Tijd voor MAX, waarna iedereen kan stemmen op zijn of haar favoriete commercial via stergoudenloeki.nl of door te bellen met het nummer 0909-8860.

Historie

In 1995 reikte Ster voor het eerst de Ster Gouden Loeki uit. De Ster Gouden Loeki verkiezing is door Ster in het leven geroepen om het Nederlands publiek actief te betrekken bij reclame. Een grotere betrokkenheid leidt tot een grotere acceptatie van reclame: reclame is leuk! Daarnaast wil Ster met de prijs reclamemakers belonen en stimuleren om aantrekkelijke reclame te maken.

De allereerste Ster Gouden Loeki werd in 1995 gewonnen door KLM met de commercial 'Zwanen'. In de beginjaren was de uitreiking een gebeurtenis op kleine schaal. Vanaf 2002 tot 2016 was de finale live op de publieke omroep te volgen.

De Ster Gouden Loeki is de enige reclameprijs waarbij het Nederlands publiek (en dus niet een vakjury) de winnaar bepaalt.

Meer over de historie

Hoe werkt het?

Elk kwartaal kiest een onafhankelijk publiekspanel van GfK de 10 mooiste, leukste en populairste commercials van dat kwartaal. Dit levert in totaal 40 kwartaalwinnaars op. Deze 40 commercials zijn opnieuw aan een onafhankelijk panel van GfK voorgelegd, met als resultaat de 10 finalisten van het jaar. De winnaar van de Ster Gouden Loeki wordt voor 50% bepaald door het publiekspanel en voor 50% door het Nederlands publiek dat kan stemmen op stergoudenloeki.nl.

Meer informatie