Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies
Vanaf zondag 28 mei kunnen we weer genieten van twee weken toptennis vanuit Parijs. Mijn favoriete Grand Slam van het jaar, Roland Garros, is dan weer dagelijks live te zien bij de NPO. Dit levert in totaal ongeveer 70 uur live televisie op!

Naar de kwartfinales, halve finales en finales kijken tennisfans gemiddeld 105 minuten. De damesfinale trok vorig jaar 383.000 kijkers; de herenfinale 573.000.

Genoeg statistieken nu; het belooft weer een spannende editie te worden met zowel bij de mannen als de vrouwen veel kanshebbers op de vaak lastige ondergrond gravel.

De grote vier
Zo wordt het tennis bij de mannen al jaren gedomineerd door de ‘grote vier’ (Federer, Nadal, Murray en Djokovic), waarbij het erop leek dat de laatste twee de ‘oudjes’ Federer en Nadal definitief van de troon hadden gestoten. Maar niets is minder waar. Djokovic kampt met wat motivatieproblemen en Murray heeft wat blessures her en der. En dan zie je dus tijdens de Australian Open dat de oudjes het spelletje nog ‘best redelijk’ beheersen met een heroïsch finalegevecht (eindelijk weer eens in het voordeel van Federer beslist!). Alleen: gravel is het domein van Nadal, zoals hij wederom heeft bewezen door Monte Carlo voor de 10e keer te winnen.

Zowel Nadal als Federer als Djokovic hebben hun career grand slam al volbracht door alle vier grand slams te winnen. Murray is nog niet zover, maar is er na een matige eerste seizoenstart op gebrand zijn finaleplaats van vorig jaar te verbeteren. Ik gok op Murray als winnaar van Roland Garros 2017!

Kiki!
Ook bij de vrouwen is er een grote rij aan kanshebbers. Zeker nu topfavoriet Serena Williams - die onlangs nog de Australian Open won en daarmee met 23 grand slams all time recordhouder werd - zich heeft afgemeld voor Roland Garros omdat ze zwanger is. Onze Kiki Bertens heeft in ieder geval veel punten te verdedigen, want zij haalde vorig jaar de halve finale waarin ze nipt verloor van Serena. Ik verwacht in ieder geval veel van haar op haar favoriete ondergrond. Hopelijk bezwijkt ze niet onder de druk, waar ze in het verleden nog weleens last van had.

Kansen voor adverteerders
Ook voor adverteerders biedt Roland Garros kansen. Zij kunnen op een ‘goedkope’ manier (veel wedstrijden in non primetime) een heel specifieke groep mensen aan zich binden. Tennis is niet volkssport nummer 1 en weet vooral de AB1-doelgroep te bereiken. En laat dit nu nét een groep mensen zijn, die steeds minder live televisie kijkt. Maar voor Roland Garros zitten zij natuurlijk wel klaar! Het toernooi biedt dus een unieke mogelijkheid om deze doelgroep via het mooiste massamedium te bereiken!