Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies

We krijgen nog wel eens wat vragen over de Ster Gouden Loeki. Hieronder behandelen we de meest gestelde. Staat jouw vraag er niet bij? Neem vooral contact met ons op via stergoudenloeki@ster.nl.

Waarom de Ster Gouden Loeki prijs?

Bij Ster geloven we in de kracht van reclame: een goede commerciële boodschap, rondom de juiste programmering, bereikt diegene die je voor ogen hebt en boekt het gewenste resultaat. Daarnaast vinden we dat goede reclame beloond moet worden. Dáárom een Ster Gouden Loeki prijs. Het is dé (enige) publieksprijs voor de beste, mooiste of meest bijzondere reclame.

Waarom een Ster Gouden Loeki voor goede doelen?

Als maatschappelijke organisatie ziet Ster het als haar verantwoordelijkheid om een sterke bijdrage te leveren aan de samenleving. Dat doen we door jaarlijks gemiddeld 200 miljoen euro af te dragen aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, een bepaalde manier van (samen)werken en principes aan te houden, en nu door er bij onze dertigste Ster Gouden Loeki een extra prijs voor uit te reiken.

Reclame kan namelijk een belangrijke maatschappelijke functie hebben: het vergroten van sociale bewustwording, bepaalde gedragsverandering stimuleren en/of een positieve maatschappelijke impact creëren. Massamedia zijn een onmisbaar middel om deze boodschap over te brengen en de doelgroep te bereiken. Sterker nog: onmisbaar om als dergelijke organisatie je werk te kunnen doen. Ster vindt het belangrijk om dit soort organisaties een platform te bieden. Dat doen wij niet alleen middels onze inkoopopties, maar belonen wij bij de dertigste Ster Gouden Loeki ook graag met een speciale publieksprijs. 

Maken alleen reclames die bij Ster zijn uitgezonden kans op een Ster Gouden Loeki? 

Nee, een reclame hoeft niet alleen bij Ster te zijn uitgezonden. Het gaat om reclames op de Nederlandse televisie.

Maakt elke reclame kans op de prijs?

Nee, niet elke reclame dingt mee naar een Ster Gouden Loeki. Wij hanteren bepaalde selectiecriteria. Zo mag de spot bijvoorbeeld niet afgekeurd zijn door de Reclame Code Commissie. Ook moet de commercial, om kwartaalwinnaar te worden (en zo aan het eind van een jaar mee te dingen naar de felbegeerde prijs), uiteraard voor het eerst uitgezonden zijn in het betreffende kwartaal. Daarnaast tellen bijvoorbeeld tag-ons, identifiers en film- tijdschrift- of zenderpromoties niet mee. 

Hoe wordt eigenlijk bepaald wie de Ster Gouden Loeki wint?

Alle commercials die aan de selectiecriteria voldoen, worden voorgelegd aan het onafhankelijk publiekspanel van onderzoeksbureau GfK. Zij beoordelen de commercials en kiezen elk kwartaal de 10 mooiste, leukste, meest ontroerende, populairste commercials uit.

Aan het einde van dat jaar zijn er dan 40 kwartaalwinnaars. Deze 40 commercials worden vervolgens opnieuw aan het publiekspanel van GfK voorgelegd, waaruit een ranking ontstaat. De top 10 hiervan zijn de finalisten van het betreffende jaar. Per 2023 zullen er geen dubbele merken meer in de finale komen. Mocht dit op basis van de ranking vanuit GfK wel zo zijn, dan zal de laagst gerankte spot van een merk vervangen worden door de eerstvolgende spot in de lijst. Dit doen we tot er een top 10 is met 10 verschillende merken. Op deze top 10 kan door het gehele Nederlands publiek gestemd worden via www.stergoudenloeki.nl.

Er wordt dan gevraagd om je 3 favoriete commercials aan te geven, waarbij je jouw nummer 1 ook daadwerkelijk leuker, mooier of beter vindt dan nummer 2 en 3. Dit systeem heet alternative voting. Jouw stem gaat dan naar jouw favoriet (nummer 1). Vervolgens zijn er meerdere rondes waarin wordt gekeken welke reclame de minste stemmen heeft en daardoor afvalt. Valt jouw nummer 1 af? Dan schuift jouw stem door naar je nummer 2. Valt die ook af? Dan schuift je stem door naar je derde keuze.

Dit proces blijft zichzelf herhalen totdat één commercial de meerderheid van de stemmen heeft. Deze stemmethode verzekert ons dat de winnende commercial breed wordt gedragen onder het publiek. Wil je nog meer weten over de stemprocedure? Lees dan hier verder.

De winnaar van de Ster Gouden Loeki wordt voor 75% bepaald door het publiekspanel van GfK. De andere 25% wordt bepaald door iedereen die gestemd heeft via deze website. Je kan dit ook in een handige infographic terugvinden op deze pagina

Wie zitten er dan in dat panel? 

Uit het totale panel van GfK wordt een steekproef getrokken. Daarbij wordt er rekening gehouden met een juiste verdeling van leeftijd, geslacht en opleiding, zodat het een goede afspiegeling is van de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder. 

Mijn reclame zit niet bij de kwartaalwinnaars of in de finale, hoe kan dat? 

Het is natuurlijk balen: de commercial waar jij en een team hard aan gewerkt hebben, en waarvan je wellicht hoge verwachtingen had, zit er niet bij. De meest aannemelijke reden is dat het Nederlands publiek (via het GfK panel) andere commercials leuker, mooier, beter, grappiger of aangrijpender vond dan die van jou. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de spot niet aan de selectiecriteria voldoet. Zit jouw commercial er niet bij en wil je zeker weten dat hij wel in de running is geweest? Neem dan gerust contact met ons op via stergoudenloeki@ster.nl.