Tekst: Sheng Song
1. Bereik een groter publiek
Radio speelt een grote rol in de laatste maanden van het jaar. Dat blijkt uit de luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO). Zo is er een piek in luistertijd: dat de afgelopen jaren in deze periode bijna een tiende hoger ligt dan in de rest van het jaar.
Ook het bereik is groter: de NPO Radio 2 Top 2000, die zaterdag 27 november is afgetrapt met de stemweek, is even goed een traditie als oliebollen met oudjaar. Het gemiddelde marktaandeel van NPO Radio 2 ligt dan bijna een derde hoger dan in de rest van het jaar. In totaal bereikte de vorige editie van de Top 2000 op radio bijna 8 miljoen mensen.
Deze pieken in luistertijd en bereik zijn interessant voor jouw merk: tijdens de Top 2000 kan je een groot publiek bereiken. Daar komt nog eens bij dat inzet rondom de Top 2000 niet alleen loont op radio: vorig jaar is de hele hitlijst ook uitgezonden op NPO 1 Extra. De zender bereikte in deze week ruim 4,4 miljoen kijkers1.
2. stimuleer je online zoekgedrag
Naast een groot bereik, kan een radiocampagne rondom de Top 2000 ook een positief effect hebben op je websitebezoek, blijkt uit een analyse van Mediasynced. Zij toonden al eerder het positieve effect van adverteren rondom grote televisieprogramma’s op online zoekgedrag aan.
In hun nieuwste analyse namen ze radio onder de loep en keken ze specifiek naar de laatste dag van de Top 2000. Wat bleek? Ook op radio kan je een sterke toename in online zoekgedrag realiseren. Zo nam bij een van de merken, die rondom de Top 2000 adverteerde, het online zoekgedrag als gevolg van de commercial met ruim 1000% toe.
Mediasynced zag dit positieve effect op zoekgedrag niet alleen bij merken in categorieën waarvan je een groei in zoekgedrag zou verwachten, zoals IT of Finance. Sectoren waar het waarschijnlijker is dat je er online naar op zoek gaat. Bij vrijwel alle merken, uit allerlei categorieën – zoals bijvoorbeeld supermarkten – zagen zij een toename. Aanwezigheid op radio tijdens de Top 2000 kan dus lonen voor merken die meer online interesse willen opwekken.
3. Lift mee op het warme, nostalgische gevoel
De derde reden om inzet rondom de Top 2000 te overwegen, heeft te maken met nostalgie. Nostalgie is een krachtig mechanisme: het kan je warm houden als je het koud hebt. Zo kan de muziek van de Top 2000 warme herinneringen oproepen. De lijst der lijsten wordt immers samengesteld door het publiek en alle nummers zijn vaak onlosmakelijk verbonden met herinneringen. Daarbij is muziek sowieso een belangrijke opwekker van nostalgie.
Hier kan je als merk van meegenieten. De positieve gevoelens die zijn gekoppeld aan de Top 2000 kunnen afstralen op jouw merk. Aangezien consumenten het merendeel van hun keuzes op basis van gevoel maken2, is dit heel belangrijk. Gelukkig is het makkelijk om hier als merk van te profiteren: dit kan je alleen al bereiken door te adverteren rondom een evenement wat verbonden is met mooie herinneringen en warme gevoelens, zoals misschien wel de grootste ‘trip down memory lane’ van het jaar, de Top 2000.