Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies
Na de knallende winst van Duncan Lawrence staat Nederland op scherp. Wij mogen, eindelijk weer, het Songfestival organiseren! Wie gaat het organiseren, wie gaat het presenteren en waar wordt het gehouden? Mondjesmaat komt er informatie vrij over het Songfestivalteam wat deze spectaculaire show mag gaan maken. Maar wij zitten vooral vol spanning te wachten op het grote nieuws: gaat Rotterdam of Maastricht het #ESF2020 hosten?

Bekendmaking Songfestivalstad 2020

Vrijdag 30 augustus om 11.58 uur zal bekend worden gemaakt welke stad het Songfestival mag hosten. Op NPO 1 en NPO 2 zal er op dat tijdstip de bekendmaking te zien zijn. Vol spanning wachten we af of Maastricht of Rotterdam de Songfestivalstad van 2020 gaat worden. Mensen die gek zijn van het Eurovisie Songfestival zijn op van de spanning, maar ook mensen die normaal zelden of nooit wat van dit wereldwijde evenement zien kijken reikhalzend uit naar deze bekendmaking en alles er omheen. De komende editie is in ons eigen landje, dat feit op zich lijkt een enorme Eurovisie-buzz te creëren. Hoe kan dat?

 

Groot event, grote impact

Een groot evenement met een nationaal randje trekt de aandacht van een groot publiek. Of het sport is, zoals bijvoorbeeld bij het WK Vrouwenvoetbal van 2019, of een grootse zangwedstrijd zoals het Songfestival. De spanning dat ‘we’ kunnen winnen maakt het voor een groot publiek interessant om te kijken. In de psychologie bestaat er een term voor: Basking in Reflected Glory. Het beschrijft hoe mensen zichzelf met het succes van anderen willen associëren, ook al hebben ze er niet zelf iets aan bijgedragen. Denk bijvoorbeeld aan de winst van een nationaal elftal of, inderdaad, het succes van ‘onze’ Duncan op het Songfestival. Wellicht een van vele redenen waarom juist deze events een groot publiek trekken.

 

Media-aandacht en verbroedering

Grote evenementen zoals het Songfestival zijn er niet elke dag, dus de media besteden er graag aandacht aan. Talloze beschouwingen en voorspellingen bereiken nu al de media. Welke stad heeft de grootste kans om het festival te organiseren en welke presentatoren zijn serieus in de race voor de felbegeerde presentatieklus? Vragen die nu al volop in de media spelen.

De strijd tussen de verschillende landen maakt het spannend én verbroedert. Dat effect kennen we uit de sport, maar geldt ook zeker voor het Songfestival. Wanneer zitten er nou wereldwijd 182 miljoen mensen tegelijkertijd naar dezelfde show te kijken? Deze aantallen zijn normaliter alleen weggelegd voor grote sportevenementen. Het Songfestival is dus een unieke ervaring die veel kijkers niet willen missen.

 

Positief umfeld, positief imago

Het Eurovisie Songfestival biedt voor de NPO, omroep AVROTROS, het productieteam, de presentatoren, deelnemers en andere betrokken een unieke ervaring. Het evenement kent een decennialange traditie en heeft een positief imago. Dit straalt uit naar organisaties die zich verbinden aan het Songfestival, niet in de laatste plaats naar adverteerders die slim inzetten rondom dit bijzondere televisie-evenement.

Uit eerder onderzoek van Ster bleek al dat programmawaardering een positieve invloed heeft op de effectiviteit van een commercial – dus ongeacht hoe de commercial zelf scoort, het umfeld waarin deze te zien kan een versterkende bijdrage leveren aan de koopintentie. Het Nederlandse publiek gaf de finale van het Songfestival gemiddeld een 7,8 – een mooie omgeving om dat extra zetje aan een campagne te geven.

 

Rotterdam of Maastricht? Morgen weten we het!

Wij zitten morgenochtend voor de buis gekluisterd om te horen of Rotterdam of Maastricht hét evenement van 2020 mag organiseren. Daarna helpen we je heel graag met gericht advies over reclame inzetten rondom het Eurovisie Songfestival van 2020. Is het al bijna mei?

 

Bronnen:

Basking in Reflected Glory: The Football Field Studies, Cialdini et al., 1976

Waardering Werkt, Ster, 2015

182 Million Tun in to 64th Eurovision Song Contest as Young Audience Numbers Surge, EBU, 28 mei 2019