Heel wat jaren later merk ik dat nog steeds veel mensen buiten de reclamewereld, ook jongeren, de Gouden Loeki kennen. Terwijl de uitreiking toch al een tijdje niet meer live wordt uitgezonden. Het blijft daarom voor mij de belangrijkste prijs voor iedere reclamemaker.
De spanning is dan ook voelbaar, zowel bij OHRA als bij ons bureau Joe Public, wanneer de winnaars bekend worden van het eerste en laatste kwartaal. Bij OHRA voeren we namelijk maar twee tv-campagnes per jaar. Wat betekent dat we des te meer moeten opvallen tussen alle grote adverteerders, met een beetje extra lef.
Als verzekeraar verkoop je geen hip product. En dan mensen fan van je merk maken is een uitdaging. Nederland wordt gelukkig nog steeds blij van humor in reclame. Net als wij. En daarom kiezen we voor humor in onze spotjes.
Nu is leuke spotjes maken een serieus vak. Wanneer is iets grappig? Wanneer ga je te ver? Daarbij is in de wereld van verzekeraars regulering en controle de standaard. Dus ook intern hebben we de nodige discussie of iets wel kan of juist niet. Bijvoorbeeld toen we de actualiteit als uitgangspunt namen en inhaakten op het fenomeen van de ‘gele hesjes’. Dan is het belangrijk om alle voors en tegens van zo’n keuze tegen elkaar af te wegen.
Inmiddels kennen we onze bewegingsruimte. Toch nemen we tijdens de opnames vaak alternatieven met verschillende grappige eindes op, zodat we nog iets kunnen aanpassen als we onbedoeld toch met een grap uit de bocht blijken te vliegen. Zo kunnen we balanceren zonder concessies te doen. En niet zonder resultaat: allebei de OHRA-kwartaalwinnaars in de top-10 van de Ster Gouden Loeki! De uitreiking mag dan niet meer live op tv zijn, als we straks in de zaal zitten is het weer ouderwets spannend.
OHRA, Brenda Gerritsen
Tot dinsdag 11 februari om 12 uur kan je stemmen op jouw favoriete commercial. Wie moet er volgens jou met de 25ste Gouden Loeki vandoor? Laat het ons weten en breng je stem uit via de speciale webpagina.