‘Eenzaamheid’ is niet alleen vervelend en onbehaaglijk, de impact op iemands leven kan groot zijn. Zeker als het langdurig aanhoudt, leidt eenzaamheid tot gezondheidsrisico’s en minder meedoen in de samenleving. Het komt veel voor onder ouderen. En het is een probleem dat ook nog eens sterk is gegroeid door de coronacrisis. Ouderen blijven in deze tijd voornamelijk thuis en ontmoeten weinig mensen waardoor zij zich extra eenzaam kunnen voelen.
Maar hoe pak je dat aan? Hoe krijg je dit probleem onder de aandacht van het grote publiek? En hoe zorg je ervoor dat familieleden, kennissen, buren en oud-collega’s van eenzame ouderen die eenzaamheid doorbreken? Op basis van gedragswetenschap ontwikkelde Open Now een strategie om de gedragingen van genoemde (doel-)groepen te veranderen. De beste manier was, in dit geval, om het verschil tussen ‘niets doen’ en ‘iets doen’ te laten zien. In een TV-commercial? Zie je het voor je? Wij eerst ook niet. Totdat creatie met het idee kwam van het split-screen. Bekend van de wasmiddelenreclame van vroeger. Met links het originele - en rechts het gekrompen truitje. In ons geval zie je links en rechts precies hetzelfde. Precies dezelfde situatie, dezelfde personen, dezelfde actie. Pas als er rechts een klein gebaar wordt gemaakt, ontstaat er een wereld van verschil. We tonen dus het positieve gevoel dat men bij een klein gebaar ervaart, de waardering van de eenzame persoon en de sociale waardering voor het helpen van een eenzame andere.
Zo stimuleren we het gedrag om iets kleins voor iemand te doen. En het werkt. Dus wat wil je nog meer?! Nou, een Gouden Loeki. Want zeker op het moment dat we niet zomaar samen kunnen zijn, moeten we naar elkaar om blijven kijken. En nog meer aandacht zien te krijgen voor het probleem eenzaamheid. Met nog meer initiatieven als gevolg. Daar doen we het voor. Dus maak het verschil, maak een klein gebaar. Stem op TV-commercial ‘Buurttuin’.
Stemmen kan tot 23 februari. En iemands eenzaamheid doorbreken? Dat kunnen we allemaal, elke dag!
Afzender: Open Now, in samenwerking met DOT (coalitie van D&B, Open Now en TBWA)
Tot en met 23 februari kan je stemmen op jouw favoriete commercial! Wie moet er van jou met de felbegeerde prijs vandoor? Breng nu jouw stem uit via www.stergoudenloeki.nl of door te bellen naar 0909-8860. De winnaar van de Ster Gouden Loeki wordt op 3 maart bekend gemaakt tijdens een feestelijke uitzending van Omroep Max om 21:35u op NPO 1.
Stem direct!