Kinderen tussen de 6 en 12 jaar kijken dagelijks ruim 1,5 uur televisie en zien in die tijd verschillende commercials. Dat je als adverteerder gezien wordt, is nog geen garantie voor succes. Hoe zorg je als adverteerder dat je opvalt en dat je commercial leuk gevonden wordt?
Reclame raden
Ik was als kind (al) gek op reclame. Tijdens kinderfeestjes deden we regelmatig reclames na waarbij de afzender geraden moest worden: “Ziet mijn haar er niet glanzend en gezond uit? Vroeger was het doffe ellende”. En in groep 7 was reclame zelfs het onderwerp van mijn spreekbeurt. Maar misschien is mijn jongere ik niet representatief voor het gemiddelde kind; ik heb per slot van rekening later van reclame mijn werk gemaakt.
Uit kwalitatief onderzoek van Ster en YoungWorks blijkt dat kinderen en ouders over het algemeen vrij positief staan tegenover reclame. Het wordt als bron van informatie en entertainment gezien: hierin was ik dus toch geen uitzondering. Ook reclame raden blijkt nog steeds populair.
Lekker muziekje
Ondanks deze positieve mening is het een illusie om te denken dat kinderen vol aandacht naar reclameblokken kijken. Jonge kinderen (10-) moeten op zo’n moment hun energie kwijt en gaan rondrennen of met elkaar stoeien en oudere kinderen (10+) pakken tijdens een reclameblok vaak hun tablet, smartphone of ander device erbij. Het goede nieuws is dat de aandacht vrij makkelijk weer naar de tv te trekken is door het slim gebruiken van auditieve elementen in een commercial (denk bijvoorbeeld aan een herkenbaar muziekje of aansprekende voice-over).
Binnen onze effectmetingstool AdMeasure hebben we inmiddels 31 kindercommercials getest. Een commercial gericht op kinderen krijgt van ouders gemiddeld een 6,8. Dit is iets boven het gemiddelde van 6,5 voor een reguliere tv-commercial. Een mooie uitkomst, want hoe leuk mensen een commercial vinden heeft invloed op het effect van de commercial.
Humor en andere kinderen
Maar hoe maak je een leuke commercial? Uit het onderzoek van YoungWorks blijkt dat met name humor, andere kinderen en creatieve en herkenbare elementen zorgen voor likeability. Maar let op: veel jonge kinderen in een spot kunnen het gevoel geven dat de uiting niet voor oudere kinderen bedoeld is en jongens haken af bij een te meisjesachtige commercial. Grappig detail is dat dit laatste andersom minder het geval is: meisjes hebben geen moeite met een jongensachtige commercial.
Test je uiting
Twijfel je na deze tips nog of je met jouw commercial de juiste snaar raakt? Wij denken graag met je mee en kunnen je uiting desgewenst testen.
Bron kijktijd: SKO, heel 2015, Totaal TV.
Bron uitkomsten commercialtests: AdMeasure, op basis van 31 kindercommercials die zijn getest onder ouders.