De cijfers in 7 facts:
Het succes van de Top 2000 zorgt er ook in deze periode voor dat NPO Radio 2 heel goed scoort. De zender maakt een sprong van bijna 6,5 procentpunt en komt hiermee op een luistertijdaandeel van maar liefst 14,8%. Een record voor de zender!
Als we verder inzoomen op het succes van NPO Radio 2 zien we het bereik stijgen in vrijwel alle commercieel interessante doelgroepen (t.o.v. dezelfde periode vorig jaar). En de zender stijgt niet alleen op bereik; ook de luisterdichtheid stijgt. Het bereik op Boodschappers+kind is gestegen van 13,8% naar 19,4%. De luisterdichtheid stijgt met 50%.
Op de doelgroep B-to-B doen NPO 3FM (+2,2), NPO Radio 2 (+1,7) en Q-music (+2,2) goede zaken t.o.v. vorig jaar. Radio 538 (-2,1), E-power (-1,1) en 100%NL (-0,8) verliezen hier marktaandeel. 100%NL heeft een daling van 40% op deze doelgroep t.o.v. vorig jaar. NPO Radio 1 toont stabiliteit met 6,7% luistertijdaandeel in deze doelgroep.
De doelgroep 40+ zoekt de klassieke rust van NPO Radio 4 wat meer op in deze periode; het bereik op deze doelgroep stijgt met 8% t.o.v. dezelfde periode vorig jaar.
De NPO Radio 5-luisteraar heeft qua muzieksmaak iets meer keuze in deze periode (o.a. de NPO Radio 2 Top 2000, de Radio 10 Top 4000) waardoor de zender 0,3 inlevert op 10+.
De gemiddelde luistertijd komt uit op 2 uur en 54 minuten. Dit is 3 minuten lager dan dezelfde periode vorig jaar en 13 minuten minder dan 3 jaar geleden.
Radio behoudt een hoog maandbereik: in een maand bereikt radio 89,5% van de Nederlandse populatie (10+). Radio is hiermee een onmisbaar medium in elk mediaplan!
Vergelijkingen en uitspraken zijn op basis van 10+, ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, tenzij anders vermeld.