Sinds de Top 2000 editie 2018 heeft NPO Radio 2 het marktleiderschap op 10+ niet meer uit handen gegeven. In de luisterperiode augustus-september was NPO Radio 2 ook de grootste op de commerciële doelgroep 25-54.
Top 2000
Het marktaandeel van NPO Radio 2 komt in deze periode uit op 17,7% (10+). Sinds 2013 weet de zender elk jaar te stijgen in de Top 2000 periode. De afgelopen 5 jaar heeft elke nov-dec periode de vorige weten te overtreffen.
Dat de luistercijfers goed zouden uitpakken voor NPO Radio 2 lag in de lijn der verwachting. Opnieuw werd het bezoekersrecord van het Top 2000 Café in het Beeld & Geluid museum in Hilversum verbroken. 36.000 bezoekers hebben een bezoekje gebracht tussen eerste kerstdag en oudejaarsdag. Dat is 12,5% meer dan een jaar eerder.
Liefhebbers van de Top 2000 konden ook live meekijken met het muziekfestijn via NPO 1 Extra (voorheen NPO 1 Cultura). Op tweede kerstdag was deze zender, die normaal voornamelijk herhalingen uitzendt, de tweede zender van het land, achter NPO 1. In totaal hebben ruim 3,2 miljoen mensen afgestemd op de NPO 1 extra.
NPO Radio
2019 was niet alleen een goed jaar voor NPO Radio 2, maar ook voor NPO Audio in het algemeen. In 2018 waren de zenders van de publieke omroep goed voor een luistertijdaandeel 29,8% in 2019 is dat aandeel opgelopen naar 30,6%. Zowel NPO Radio 4 als NPO Radio 5 laten goede cijfers zien en komen uit op respectievelijk 2,5% en 4,4% luistertijdaandeel. NPO Radio 1 is op het zelfde niveau gebleven als 2018 en NPO 3FM behaald een gemiddeld luistertijdaandeel van 2,5% over 2019.
Bron: NLO, NPO & AD