NPO Radio 2 maakt met de Top 2000 een spectaculaire stijging door van 5,0-procentpunt en komt daardoor uit op een luistertijdaandeel van 13,9%. Dat is een nieuw record voor de zender in de luisterperiode november-december. Daarmee is de zender ook marktleider.
Wie inzoomt op de doelgroepen ziet bij NPO Radio 2 nog grotere cijfers: de doelgroep 20-49 jaar stijgt bijvoorbeeld met 6,6-procentpunt (en maar liefst 3,3-procentpunt meer dan dezelfde periode vorig jaar).
Andere spectaculaire stijgers bij NPO Radio 2 qua luistertijdaandeel zijn de doelgroepen Boodschappers + kind en B-to-B. Hun luistertijdaandeel verdubbelt met stijgingen van respectievelijk 9,1-procentpunt en 8,9-procentpunt.
Dit brengt me bij een andere unieke ontwikkeling: NPO Radio 2 is deze periode selectief op Boodschappers + kind (109); wát een verschil met dezelfde periode vorig jaar (61).
Vorig jaar steeg NPO Radio 2 ook veel. De groei zit dit keer vooral in bereik (in totaal 18,1%). Ook de luisterdichtheid is flink omhoog gegaan: 0,9-procentpunt (van 1,9% naar 2,9%).
Niet geheel verrassend had NPO Radio 2 deze periode absurd hoge contactfrequenties en luisterdichtheid. In de meeste doelgroepen was er een stijging van minstens 33% (op 10+, 20-49 jaar en 25-59 jaar).
Maar waar kwamen de ‘zware’ Top 2000-luisteraars (verantwoordelijk voor 70% van de luistertijd van NPO Radio 2) vandaan? Onder deze zware Top 2000-luisteraars daalt het luistertijdaandeel voornamelijk van Radio 538 (met 3,3-procentpunt). Andere dalers op deze doelgroep zijn: NPO Radio 1, NPO Radio 5, Q-Music en Sky Radio (minimaal 1,5-procentpunt minder aandeel).
Serious Request heeft een positieve uitwerking op NPO 3FM. De zender stijgt als één van de weinige zenders ook, met 0,2-procentpunt, naar een luistertijdaandeel van 6,8%.
Afgaande op luistercijfers leefde de Serious Request-actie het meest onder de jongste doelgroep (10-19 jaar: +1,1-procentpunt) en wat oudere doelgroepen zoals 35-49 jaar AB1 en 25-59 jaar AB1, waar de zender steeg met 0,2-procentpunt. Ook B-to-B stijgt met 1,0-procentpunt (en maar liefst 2,8-procentpunt in vergelijking met zelfde periode vorig jaar).
NPO 3FM daalt licht (0,1-procentpunt) op de doelgroepen 20-34 jaar en 20-49 jaar.
NPO Radio 1 daalt met 0,4-procentpunt naar 6,8%. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar stijgt de zender met 0,2-procentpunt op zijn belangrijkste doelgroep: B-to-B.
Vergelijkingen en uitspraken zijn op basis van 10+, ten opzichte van vorige periode, tenzij anders vermeld.
Geschreven door: Rick Hoving