Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies
Op vrijdag 12 november keek Ster tijdens Ster Focus 2022: de lijnen zijn open terug naar 2021 en vooruit naar de kansen voor merken in 2022. Heb je het gemist of wil je alles nog eens rustig nalezen? Dan zit je met deze terugblik goed!

Het evenement is hier terug te kijken.

Zonder terugblik, geen vooruitblik

Vanuit Beeld & Geluid in Hilversum trapte Ster-directeur Frank Volmer samen met Shay Kreuger, dj bij NPO Radio 2, af met een terugblik naar 2021. ‘Het is een mooi televisiejaar geweest met de Olympische Spelen, het EK voetbal en het Eurovisie Songfestival. De markt is weer aan het aantrekken, veel bedrijven adverteren weer,’ aldus Volmer.

Een mooi jaar dus, maar met ook een keerzijde: ‘De vraag is veel groter dan de mogelijkheden die we hebben. De basis van ons commercieel beleid zal overeind blijven staan, maar we moeten aanpassingen doen om te zorgen dat we vraag en aanbod met elkaar in balans krijgen.’

Nieuwe Mediawet

2021 stond voor Ster ook in het teken van de invoering van de nieuwe Mediawet. ‘We hebben het eerste jaar achter de rug waarin de reclame voor kinderprogrammering afgeschaft is en waarin online alleen nog maar reclame gemaakt mag worden door partijen van algemeen nut, zoals politieke, maatschappelijke of culturele organisaties.’

Daarmee hebben maatschappelijke organisaties een mooi platform. Dat is belangrijk, stelt Volmer: ‘De publieke omroep is van iedereen, dus alle maatschappelijke organisaties kunnen hun ideeën kenbaar maken via radio- en televisiereclame.’

Een mega radio- en televisiejaar

Bij de vooruitblik naar 2022 springt de programmering eruit. Dat beamen ook Frans Klein, directeur video, en Jurre Bosman, directeur audio, van de NPO. ‘Ik zou bijna zeggen: 2022 – en dan heb ik het over het voorjaar en de zomer – dat wordt zo’n mega televisieseizoen,’ stelt Klein. ‘Dan moet je denken aan de Olympische Winterspelen vanaf februari, het EK vrouwenvoetbal in de zomer en ook het WK mannen komt eraan. Deze wereldwijde evenementen coveren wij als Nederlandse Publieke Omroep.’

Ook nieuws- en actualiteitenprogramma’s hebben de aandacht: ‘Mensen willen goed geïnformeerd zijn, willen opiniëren, hun mening vormen, hun mening slijpen en the talkshows are rising again’, aldus Klein. Daar wordt binnenkort nog een bekende naam aan toegevoegd: Arjen Lubach zal van maandag tot en met donderdag op NPO 1 te zien zijn. ‘Dat is een mix van satire, humor, reflectie op de actualiteit zoals alleen Arjen Lubach dat kan,’ legt Klein uit.

Vanzelfsprekend zijn er ook genoeg vertrouwde successen die terugkeren, vertelt Klein: ‘Je kan altijd op de oude vertrouwde blockbusters op televisie rekenen, want ook in voorjaar pakken wij natuurlijk gewoon uit met Heel Holland Bakt, met Wie is de Mol?, met Boer Zoekt Vrouw en ook Maestro komt eraan.’

Radio in 2022

Naast televisie, zijn er ook volop kansen op radio. ‘We proberen in te spelen op het dagritme van het publiek’, stelt Bosman. ‘De ochtend is voor radio het moment dat luisteraars instromen.’ En er komt een nieuw geluid in de ochtend: Jurgen van den Berg van NPO Radio 1 verhuist naar de middag met een nieuw programma. Astrid Kersseboom, bekend van de NOS, zal zijn plek in de ochtend overnemen.

De kracht van audio

De impact die geluid kan hebben, was het onderwerp van de presentatie van Eva Peer, research consultant bij Ster. ‘Als je kijkt naar campagnes is het doel om de aandacht te trekken van de consument, geluid is daar een heel belangrijk onderdeel van’, aldus Peer. ‘Geluid trekt de aandacht, kan onze emotie triggeren en ons helpen dingen beter te onthouden.’

Het is daarom belangrijk om ook na te denken over het geluid van je merk. Sonic branding is het bewust gebruikmaken van geluid om rationeel en emotioneel een connectie te maken tussen je merk en de consument. Samen met DVJ Insights en Insites Consulting deed Ster onderzoek naar de impact van hiervan. ‘Sonic branding draagt bij aan een goede spontane merkherinnering en aan een betere boodschapoverdracht en ook op een dieper niveau zien we dat het bijdraagt aan de merkoverweging en de koopintentie,’ stelt Peer.

Wil je meer weten over de impact van sonic branding op je merk? Of ben je benieuwd naar tips? Download dan onze whitepaper Audiostrategie: een essentieel onderdeel van impactvolle campagnes.

INKOOPOPTIES IN 2022

Salesmanagers Sabrina Pieters, Pim van Midde en Gerben Teela schoven aan om de optimalisaties in inkoopopties bij Ster in 2022 te bespreken.

‘De vraag vanuit de markt naar tv is erg gestegen in 2021,’ stelt Pieters. ‘En de verwachting is dat die groei volgend jaar nog verder zal gaan doorzetten. Omdat de vraag naar televisie stijgt, zullen onze tarieven omhoog gaan. We willen voorkomen dat we klanten moeten teleurstellen in 2022.’ Die stijging zit zowel in de basisprijs voor een GRP maar ook in de inkoopopties. ‘Ons GRP-tarief voor televisie in 2022 gaat 610 euro worden op de doelgroep 25-67’.

De kortingen blijven in stand. ‘Onder andere het logisch aandeel: op het moment dat je minimaal 27% van je tv-aandeel bij Ster besteedt, ontvang je daar 8% korting over.’ Ook voor radio is deze korting er in 2022: ‘Op radio verlagen we het aandeel naar 23%,’ stelt Van Midde.

Daarnaast voegt Ster een nieuwe doelgroep toe: 25-54 jaar. ‘We merken uit de markt de vraag naar die doelgroep. Dus dan bieden wij die aan’, aldus Van Midde. ‘Dat doen we in de combinatie van NPO Radio 2 en 3FM. Als je dat vergelijkt met de tarieven van 2021 zijn die 30% voordeliger.’

Twee keer prime time

Een radiocampagne bij Ster kan al vanaf 10.000 euro. Het is afhankelijk van onder meer de periode en inkoopoptie, maar dan moet je denken aan een campagne van twee weken met 5 spots per dag. ‘En het combinatiepakket op de doelgroep 25-54 op NPO Radio 2 en 3FM kan je volgend jaar vanaf 77 euro per GRP inkopen. Een tarief waar je niet omheen kan,’ aldus Van Midde.

En ook om de programmering kan je in je mediaplannen niet heen, stelt Van Midde: ‘Sportevenementen zijn bij uitstek evenementen om een heel groot publiek te bereiken. Het mooie is dat de
Winterspelen door het tijdsverschil overdag worden uitgezonden dus dat je overdag ook veel bereiksblokken hebt.’ Twee keer primetime op een dag in een relatief voordelige maand en relatief voordelig tijdsslot.

Toegankelijkheid

Gerben Teela kwam aan het woord over toegankelijkheid. ‘Dat is een van onze kernwaarden’, stelt Teela. ‘Dat zie je ook in onze keuzes. Hoe zorgen ervoor dat we het adverteerders en mediabureaus makkelijk maken om mediatypen in te kopen? Dat doen we bijvoorbeeld met de Ster Klantportal, dat adverteerders inzicht geeft in hun campagnes.’ Ook vertelde Teela over innovaties als campagneprognoses op basis van machine learning, de Ster Campagnecalculator en de Ster Campagnevergelijker die in de maak is.

De Taalster

Ster Focus 2022 werd af en toe onderbroken door Frits Spits met De Taalster. Samen met Aaf Brandt Corstius, columniste en schrijfster, en Tannaz Hajeby, dj van NPO FunX, besprak hij media- en reclametaal. 

De lijnen zijn open

Ster Focus stond dit jaar in het teken van de lijnen zijn open. Een hint naar een tijdloos omroepcliché dat ontzettend van toepassing is op deze tijd en op Ster in het bijzonder. Teela benadrukt dit: ‘We zijn er klaar voor. De lijnen staan open.’

Weten wat jouw kansen zijn bij Ster in 2022? Neem dan kosteloos en vrijblijvend contact op met een van onze accountmanagers. 

Heb je Ster Focus 2022: de lijnen zijn open gemist of wil je het nog eens rustig terugkijken? Dat kan! De online sessie is hier terug te kijken.

Ster Focus 2022 terugkijken

Meer weten?

Meer weten?

Naomi Meijer

accountmanager
+31 35 672 55 83 naomi.meijer@ster.nl

Vul je voornaam in.
Vul je achternaam in.
Vul je e-mail in.
Vul je telefoonnummer in.
Vul je voornaam in.
Vul je achternaam in.
Vul een geldig e-mailadres in.

Meer over Ster

Kijk mee naar Ster Focus 2022: over de kansen voor jouw merk in het nieuwe jaar

Ster Bikt vooruit

Ster blikt vooruit: wat kan je dit najaar verwachten op tv en radio?