Fictief rekenvoorbeeld
transitie-index
In onderstaand tabel vind je een fictief rekenvoorbeeld van een campagne in de oude situatie naar de nieuwe situatie inclusief transitie-index.
|
Oude situatie |
Transitie-index |
Nieuwe situatie |
Zender |
NPO Radio 2 |
205 |
NPO Radio 2 |
Doelgroep |
25-67 |
25-67 |
Budget |
€ 15.000 |
€ 15.000 |
GRP-prijs |
€ 125 |
€ 256 |
Spotlengte index |
100 |
100 |
Maand index |
100 |
100 |
Inkoopoptie index |
100 |
100 |
Spots per dag |
5 spots per dag |
5 spots per dag |
GRP's |
120 |
58,5 |
Aantal spots en budget blijven gelijk
In de nieuwe methode krijgt een merk of organisatie hetzelfde aantal spots voor hetzelfde budget als bij de oude methode. Hiermee behalen zij ook dezelfde effecten in marketingdoelstellingen, zoals op naamsbekendheid en conversie. De verhouding tussen prijs, aantal spots en behaalde resultaten is dus niet veranderd: als merk krijg je in die zin hetzelfde voor je geld.
Wat wel is veranderd, is dat er minder GRP’s nodig zijn om die resultaten te behalen. Als we bijvoorbeeld kijken naar het voorbeeld van NPO Radio 2 hierboven, zien we dat 1 GRP in de nieuwe meetmethode als het ware gelijk staat aan 2 GRP’s in de oude meetmethode. Dit is aan de hand van de transitie-index doorvertaald naar de prijs per GRP bij Ster. Maar: omdat je minder GRP’s nodig hebt voor dezelfde resultaten, blijft het totale campagnebudget gelijk.