Op 1 januari start het nieuwe Nationaal Luister Onderzoek, als onderdeel van het Nationaal Media Onderzoek (NMO). Vanaf dat moment worden de luistercijfers voor de Nederlandse radiozenders op een nieuwe manier gemeten, wat mogelijkheden biedt voor het strategisch inplannen van radiocampagnes. Vandaag presenteerde het NMO transitie-indexen voor deze overgang. 

Nieuwe, passieve manier van meten

Het nieuwe luisteronderzoek meet het luistergedrag van radioluisteraars op een passieve, elektronische manier, via een app die registreert wanneer de deelnemer radio luistert. Dit is een verandering ten opzichte van het huidige luisteronderzoek, waarbij deelnemers zelf actief via een dagboekmethode moeten noteren wanneer ze radio hebben geluisterd.

Door deze andere manier van meten is een transitie-index nodig, die de verhouding tussen de oude en nieuwe meting uitdrukt. Het weekbereik van zenders ligt in het nieuwe onderzoek namelijk hoger, omdat er via de nieuwe methode meer luistersessies worden gemeten. Meer over het hoe en waarom van de transitie-index kan je lezen in dit bericht van het NMO of bekijken in onderstaand filmpje. De transitie-indexen zijn vandaag door het NMO gepubliceerd. Je vindt ze hier.

een mooie stap voorwaarts

Grote voordelen van het nieuwe onderzoek zijn onder meer dat er nu specifieker gemeten kan worden, op week- en minuutniveau, en dat het uiteindelijk via het NMO ook mogelijk zal zijn om crossmediaal te meten. Dit biedt meer mogelijkheden voor het strategisch plannen en monitoren van radiocampagnes. Ster is dan ook verheugd: het nieuwe luisteronderzoek is een mooie stap voorwaarts voor klanten van Ster.

Meer informatie volgt

De komende periode zal er verdere informatie over het nieuwe luisteronderzoek volgen en zal Ster haar klanten hierover informeren. Alvast meer weten over het nieuwe luisteronderzoek en de transitie-indexen? Hiervoor kan je terecht op de website van het NMO. Of bekijk de tarieven van Ster hier.

Meer radionieuws

Luistercijfers: NPO Radio 2 gaat Top 2000 in als grootste zender

NPO Radio 2 Adverteren

Luistercijfers: NPO Radio 2 pakt marktleiderschap terug in 10+

Luistercijfers: NPO Radio 5 grote stijger in 55+ en 10+