Ster heeft als eerste exploitant in Nederland deze naderende toekomst zonder advertentiecookies volledig omarmd: sinds dit jaar gebruiken we geen cookies meer voor advertentiedoeleinden. Hiermee respecteren we de privacy van de consument, maar wat zijn de gevolgen van deze stap voor jouw online advertentie?
Aan de hand van een aantal display- en videocampagnes onderzochten we het verschil in effectiviteit tussen campagnes die zijn ingezet mét en zonder advertentiecookies. In het volledige onderzoek duiken we in de campagneresultaten van merken als American Express, Eliza Was Here, Etos, Renault, Krant.nl en Exterioo Tuinmeubelen.
Wat blijkt? Een campagne die zonder advertentiecookies is ingezet, kan net zo effectief en kwalitatief zijn als een campagne op basis van persoonsgegevens. Zo zien we bij display én online video dat de advertenties die zonder cookies worden geplaatst net zo sterk zijn in het genereren van kwalitatieve clicks en (website)verkeer. En - nog belangrijker - ze scoren ook even goed als het aankomt op conversie.
Samen met NPO/Ster hebben we een displaycampagne opgezet om consent en no consent met elkaar te vergelijken. Wat betreft de bezoekersstatistieken op onze website zien we voor de no consent-groep dat deze goed scoort en soms zelfs beter dan de consent-groep. Een heel mooi, onverwachts resultaat!
Gelet op de resultaten rijst de vraag wat dan nog de toegevoegde waarde is van advertentiecookies. Gezien de veranderingen in de markt en de techniek lijkt dit hét moment om na te denken over een omschakeling in denkwijze en inkoop.
Toch is dat een grote stap in een markt die is opgegroeid met het idee dat zo gericht mogelijk adverteren op basis van persoonsgegevens de heilige graal is. Maar wat als je toch gericht kan inzetten en tegelijkertijd de privacy van de bezoeker kan waarborgen? Dat klinkt misschien als toekomstmuziek, maar is bij Ster al mogelijk door een vernieuwde manier van contextual targeting.
Sinds 2019 biedt Ster een specifieke vorm van contextual targeting aan: je campagne wordt geplaatst op basis van de exacte inhoud van een programma, aflevering of pagina waarin je advertentie te zien is. Om die specifieke inhoud vast te stellen, analyseren we bijvoorbeeld de Teletekstondertiteling van een programma of de tekst van een artikel. Op basis hiervan koppelen we het programma of artikel aan een van de ruim twintig contextkanalen.
Met deze nauwkeurige manier van contextual targeting valt een talkshow zoals Op1 niet meer alleen in het contextkanaal ‘Nieuws en actualiteiten’, maar kan elke losse aflevering in verschillende kanalen vallen, afhankelijk van het besproken onderwerp. Dit kan de ene keer bijvoorbeeld politiek zijn en de andere keer gezondheid. In Nederland is Ster uniek met deze specifieke vorm van context targeting.
Naast het gericht adverteren en het waarborgen van privacy, heeft contextual targeting nog meer voordelen. Uit eerder onderzoek bleek al dat het plaatsen van je campagne rondom de juiste context een positief effect heeft op de aandacht van de consument voor je commercial. Dat positieve effect zien we ook terug in ons onderzoek: het plaatsen van een campagne binnen een relevante context zorgt voor meer clicks en een betere conversie. Inzet in de juiste context loont dus!
De online reclamewereld staat op het punt ingrijpend te veranderen: adverteren op basis van persoonsgegevens zal in de nabije toekomst misschien niet meer mogelijk zijn. In haar nieuwste onderzoek laat Ster zien dat merken deze toekomst met een gerust hart tegemoet kunnen gaan. Download het hele onderzoeksrapport gratis en vrijblijvend hier.
Ook profiteren van de juiste context?
Bij Ster kunnen we je helpen in het maken van de stap naar adverteren zonder cookies. Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw merk? Of hoe jouw campagne kan profiteren van de juiste context? Neem dan kosteloos en vrijblijvend contact met ons op!