Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies

HEMA en Hotel L'Amour hebben met hun kerstcommercial de Ster Gouden Loeki gewonnen. De winnaars ontvingen dé publieksprijs voor reclame donderdagavond tijdens een feestelijk evenement in Amsterdam, dat gepresenteerd werd door Diederik Ebbinge en waar Leo Blokhuis een gastoptreden verzorgde. De zilveren en bronzen award waren respectievelijk voor Calvé en KPN. 

Het is voor het eerst dat zowel HEMA als het vorig jaar opgerichte Hotel L'Amour een Ster Gouden Loeki in de wacht slepen voor een televisiecommercial. 

De winnende commercial draait om (knuffel)kat Siepie en is een vervolg op de Sint-campagne van HEMA. Daarin kwam de Siepie-knuffel via een omweg in Nederland bij haar nieuwe 'baasje' terecht. In 'Kerst' zien we Siepie, in haar eentje spelend op de noten van het bekende liedje 'all by myself'. Ze bedenkt een slim plan om de feestdagen niet alleen door te brengen, en dat lukt: vriendje Takkie ligt onder de kerstboom. 

Salesmanager Pim van Midde mocht de Ster Gouden Loeki aan HEMA en Hotel L'Amour overhandigen.

Zilveren en Bronzen Loeki's

Evenals afgelopen jaren konden de genomineerde merken en reclamebureaus dit jaar - naast de felbegeerde Ster Gouden Loeki - ook een Zilveren en Bronzen Loeki winnen. 

De tweede prijs werd verzilverd door Calvé en Alfred International met hun commercial 'Calvé Pindakaas 75 jaar'. Ter ere van de 75e verjaardag van dit populaire broodbeleg maakten zij een campagne die de rijke (reclame)historie weerspiegelt.

De Ster Bronzen Loeki ging naar KPN en Dentsu Creative Amsterdam met hun commercial 'Dat is entertainment zoals jij het wilt', waarin de populaire rode kat Louis stiekem uit het enorme entertainmentaanbod van KPN snoept terwijl zijn baasje van huis is. 

Stemmen

De heftige strijd om het gouden beeldje barstte 12 februari los toen de stembussen werden geopend in een uitzending van EditieNL. Het Nederlandse publiek kon tot en met 10 maart stemmen op hun favoriete commercials. In totaal hebben 67.909 Nederlanders hun stem uitgebracht.

Top Tien

Hieronder volgt een overzicht van de top 10 van 2023:

  1. HEMA & Hotel L'Amour met 'Kerst'
  2. Calvé & Alfred International met 'Calvé Pindakaas 75 jaar'
  3. KPN & Dentsu Creative Amsterdam met 'Dat is entertainment zoals jij het wilt'
  4. Lidl & BBDO Germany met 'Magische feestdagen'
  5. Interpolis & Wefilm met 'Mis Niks'
  6. Heineken & LePub / Boomerang met 'Heerlijk Helder Hoe je ons ook noemt.'
  7. Toyota & DDB met 'Een Toyota rijd je nooit alleen voor jezelf'
  8. KiKa & Joe Public met 'Laat kinderdromen uitkomen'
  9. Dove & Ogilvy met 'Cost of Beauty'
  10. Alzheimer Nederland met 'Wat alz... het jouw broertje is?'

Alle commercials zijn hier te bekijken. De foto's van de winnaars zijn hier te downloaden. 

Persvraag naar aanleiding van bovenstaand bericht? Neem dan contact op.

Hoe werkt de Ster Gouden Loeki?

Elk kwartaal kiest een onafhankelijk publiekspanel van GfK de 10 mooiste, leukste en populairste commercials van dat kwartaal. Dit levert in totaal 40 kwartaalwinnaars op. Deze 40 commercials zijn opnieuw aan een onafhankelijk panel van GfK voorgelegd, met als resultaat de 10 finalisten van het jaar. De winnaar van de Ster Gouden Loeki wordt voor 75% bepaald door het publiekspanel en voor 25% door het Nederlands publiek dat tot en met 10 maart kon stemmen op stergoudenloeki.nl.

Meer Ster Gouden Loeki

Hoe werkt het?

Historie

Veelgestelde vragen

Stemalert