Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies
Hier kan je de antwoorden op veelgestelde vragen over online adverteren zonder persoonsgegevens vinden. Staat jouw antwoord er niet tussen? Neem gerust contact op via digital@ster.nl!

Waarom kan ik bij Ster niet met cookies adverteren?

Ster is vanaf 1 januari 2020 volledig overgestapt naar adverteren zonder persoonsgegevens. Aangezien deze persoonsgegevens door middel van advertentiecookies werden verzameld, is het niet langer mogelijk om mét cookies bij Ster in te zetten.

Bij deze keuze speelden het maatschappelijke debat over privacy, het gebrek aan transparantie voor klanten en de aankondiging van grote browsers als Safari, FireFox en Chrome om met advertentiecookies te (gaan) stoppen een rol. Een andere, directe aanleiding was de verscherping van de privacywetgeving die tot gevolg had dat de NPO aan bezoekers toestemming moest vragen voor het plaatsen van cookies. Deze stap leidde ertoe dat maar een op de tien bezoekers toestemming gaf en Ster 90% van haar online reclameruimte kwijtraakte: een duidelijk signaal van het publiek.

Ster is daarom op zoek gegaan naar alternatieven. Doordat over veel van deze alternatieven nog steeds gediscussieerd wordt, hebben we gekozen voor onze eigen oplossing én de meest veilige route waarin we geen persoonsgegevens gebruiken voor advertentiedoeleinden. Vanwege de positieve resultaten voor klanten, het publiek en Ster hebben we de keuze gemaakt volledig van cookies af te stappen en zo in de veranderende online mediawereld toekomstbestendig te blijven.

Wat betekent dit voor mij als consument?

Als bezoeker van het NPO-netwerk heb je baat bij de stap naar adverteren zonder persoonsgegevens: het betekent dat jouw gegevens niet gedeeld worden met derden. Je bent zo verzekerd van je privacy en kan de content in een veilige omgeving bekijken.

Wat betekent dit voor mij als merk/mediabureau?

Ster gebruikt geen persoonlijke gegevens meer voor advertentiedoeleinden en heeft tegelijkertijd de technologie voor online adverteren transparanter gemaakt: een merk of mediabureau kan zelf kiezen óf en hoeveel partijen tussen hen en de content zitten. Zo weet je waar je aan toe bent en bepaal je zelf waar je geld terechtkomt. Omdat er bijvoorbeeld geen campagnebudget meer wegvloeit naar onzichtbare tussenpartijen, zoals uit onderzoek over het programmatic landschap naar voren komt, kan je meer aanwezig zijn voor hetzelfde bedrag.

Hoe kan ik bij Ster effectief adverteren zonder cookies?

Advertentiecookies worden vaak ingezet om de juiste advertentie te selecteren voor het juiste publiek - met als doel zo relevant mogelijk te zijn. Ook zonder het gebruik van advertentiecookies kan je echter het meest relevante publiek bereiken.

Hoewel we niet meer kunnen zien wie de content kijkt, weten we wel welke content er wanneer gekeken wordt. Om je advertentie zo gericht mogelijk te kunnen plaatsen, maken we gebruik van onze vernieuwde manier van contextual targeting. Deze nieuwe techniek is preciezer en meer waarheidsgetrouw dan reguliere contextual targeting: we kijken naar alle mogelijke metadata waaronder beschrijvingen en ondertiteling van videofragmenten en de volledige tekst van artikelen en websites. Zo kunnen we het onderwerp exact bepalen en jouw advertentie plaatsen bij de meest relevante content.

Het gebruik van ondertiteling is bijvoorbeeld nuttig voor talkshows, die eerder standaard in de context ‘Nieuws en actualiteiten’ vielen. Talkshows hebben immers elke aflevering andere gasten, onderwerpen en gesprekken aan tafel en die conversaties kunnen soms onverwachte wendingen nemen. Door onze analyse van de ondertiteling kunnen we precies bepalen welke onderwerpen of thema’s er aan bod zijn gekomen en of jouw advertentie hierbij past.

Is adverteren zonder cookies minder effectief? Hoe zit dit met contextual targeting?

Een begrijpelijke vraag is natuurlijk of adverteren zonder cookies niet minder effectief is dan mét. In 2019 heeft Ster deze vraag onderzocht. Op dat moment boden we naast het alternatief zonder cookies ook nog adverteren mét cookies aan, waardoor we een goede vergelijking konden maken.

Hieruit bleek dat er geen grote verschillen zijn tussen adverteren mét en zonder cookies en dat onder andere de conversie voor beide campagneopties gelijk was. Aangezien deze resultaten voor meerdere merken en verschillende campagnes hetzelfde waren, vond Ster dat de stap naar volledig adverteren zonder cookies gemaakt kon worden.

Daarnaast hebben we gekeken naar de resultaten voor adverteren via onze nieuwe manier van contextual targeting. Zo is de campagne van Eliza was Here gesplitst in adverteren op basis van demografische kenmerken en adverteren op context. Wat bleek? Het reismerk behaalde betere resultaten via contextual targeting.

Meer weten over dit onderzoek en de effectiviteit van campagnes zonder cookies? Download dan kosteloos en vrijblijvend ons onderzoek Een toekomst advertentiecookies? Het kan!.

Waar moet ik op letten bij mijn creatie als ik wil adverteren zonder cookies?

Van belang is om verschillende creaties te maken die passend zijn bij de content waaromheen je zichtbaar bent én bij het apparaat waarop je zichtbaar bent. Zo ben je het meest relevant en verhoog je je reclamewaardering. Lees meer over het aanpassen van je commercial in onze onderzoeken Online beleving en Reclamecreatie: de kracht van aanpassen.

Kan ik nog steeds programmatic inkopen bij Ster?

Ja, het nog steeds mogelijk om programmatic, geautomatiseerd, in te kopen. Het verschil met voorheen is dat er geen persoonlijke data de advertentieketen in wordt gestuurd. Partijen kunnen nu bieden op de metadata (de contentinformatie) die beschikbaar is. Hierbij is het wel noodzakelijk dat er afspraken worden gemaakt en controle plaatsvindt op de techniek en creatie zodat de inkopende partij geen cookies kan plaatsen.

VEELGESTELDE VRAGEN DOOR EXPLOITANTEN

Ik ben exploitant, is de stap naar adverteren zonder persoonsgegevens ook iets voor mij?

Adverteren zonder persoonsgegevens blijkt positief voor het publiek, de klant én de exploitant. Zo kan het publiek gebruikmaken van een volledig veilig netwerk en behalen klanten gelijke of zelfs betere resultaten zonder cookies. We zien dan ook dat onze stap naar adverteren zonder cookies veel tevreden Ster-klanten heeft opgeleverd.

Maar er zijn meer redenen om als exploitant na te denken over adverteren zonder cookies. Zo zijn er minder kosten omdat er minder (tussen)partijen benodigd zijn én wordt er tijd bespaard die nodig was voor het updaten van de module waarmee toestemming voor cookies werd gevraagd en het controleren van het netwerk. Bovendien ben je als exploitant met deze verandering volledig in controle over wat er op je netwerk gebeurt. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact op met digital@ster.nl.

Wat kan de switch naar adverteren zonder cookies voor mijn online omzet betekenen?

Toen het met de komst van de verscherpte privacywet verplicht werd om toestemming van bezoekers voor het plaatsen van cookies expliciet uit te vragen, gaf maar een op de tien bezoekers deze goedkeuring. Hierdoor raakte Ster 90% van haar online reclameruimte – en daarmee haar online omzet – kwijt.

Met de snelle overschakeling naar adverteren zonder cookies zien wij inmiddels een aanhoudende groei van onze omzet. De doorontwikkeling van onze adserver, het avanceren van onze contextual targeting-mogelijkheden en het voldoende aantal cases hebben hieraan bijgedragen. Zo konden we aan de hand van cases laten zien dat adverteren zonder cookies geen afbreuk doet aan je campagneresultaten.

Het is hiervoor niet nodig om je businessmodel aan te passen als het gaat om het type klanten waarmee je zaken doet. De verdeling tussen merken en mediabureaus heeft bij Ster voor online adverteren geen grote verandering doorgemaakt ten opzichte van een aantal jaar geleden - voor de stap naar adverteren zonder cookies. Mediabureaus vormen nog steeds de meerderheid.

Kan de stap naar adverteren zonder cookies ook werken voor kleinere exploitanten?

We zien positieve resultaten voor zowel onze grotere als kleinere websites en voor zowel de bredere als de meer niche contextcategorieën. Zo merken we – kijkend naar alle titels van de NPO – naast een groei in het aantal uitgeleverde impressies op grote titels, ook juist een verhoging op de verkoop en uitlevering van display-uitingen bij kleinere websites.

Daarnaast is het goed om te vermelden dat Ster te maken heeft met vele restricties voor online adverteren, zowel bij display als bij online video. Zo mag bijvoorbeeld per pagina slechts één displayadvertentie getoond worden en mag dit op maar twintig van de meer dan vijfhonderd NPO-websites. Voor online video geldt dat deze enkel als pre-roll ingezet mogen worden (dus voor een fragment of uitzending) en dat er nooit meer dan twee spots getoond mogen worden. De reclame-uitingen binnen de NPO-domeinen blijft in dat opzicht dus ‘klein’. Dit laat zien dat ook voor kleinere titels en netwerken deze nieuwe techniek zonder persoonsgegevens goed gebruikt kan worden.

Mijn netwerk maakt geen gebruik van ondertiteling. Kan ik nog steeds targeten op context?

Vanzelfsprekend geldt: hoe meer metadata er beschikbaar is, hoe accurater de voorspelling van de context is. Maar ook zonder ondertiteling kan targeten op context goed werken: er kan dan bijvoorbeeld worden gekeken naar beschrijvingen, labels en kernwoorden.

Mijn vraag staat er niet tussen. Wat nu?

Heb je een (vervolg)vraag over online adverteren bij Ster? Neem dan gerust contact op met digital@ster.nl.