Click here for the English version.
geen gebruik van persoonsgegevens
Contextual targeting is het antwoord op het feit dat vanaf 1 januari 2020 het bij Ster niet meer mogelijk is om te targeten op persoonsgegevens voor online video en display. Vanaf dat moment zullen we geen persoonsgegevens meer verwerken ten behoeve van reclame-targeting. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe targeting-mogelijkheid, die ook nog eens de effectiviteit van online reclame zou verhogen.
Ons uitgangspunt hierbij was: een doelgroep kijkt naar content die haar interesse heeft. Uit ons onderzoek over de beleving van online reclame1 bleek daarnaast dat programma- of websitecontent die leuk gevonden wordt door de doelgroep een positief effect heeft op de effectiviteit van reclames. De reclameacceptatie en -activatie in de vorm van doorklikken naar de website van het merk wordt dan sterk verhoogd. Daarnaast hebben we geleerd dat reclame die leuk wordt gevonden met hogere aandacht wordt bekeken. Hoge aandacht voor de content, betekent hogere aandacht voor de reclame en al eerder werd aangetoond2 dat er een directe relatie is tussen aandacht en verkoop.