Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies

Voor het eerst op tv is spannend. Na jarenlang aanwezig te zijn in de online wereld, startte Sentimo een televisiecampagne bij Ster. Wat zijn de succesfactoren? Hoe vergroot je bijvoorbeeld je merkbekendheid op tv?

Over Sentimo

Sentimo maakt hoogwaardige radiatorbekleding die geschikt is voor vrijwel alle radiatoren. Het doel van de radiatorbekleding is om een leefruimte een nieuwe sfeer te geven, zonder af te doen aan de functionaliteit van de radiator. Met de Sentimo radiatorbekleding voeg je exclusiviteit toe aan je interieur. Niet langer zijn radiatoren storende elementen, maar dragen ze bij aan sfeer en stijl in je huis. Een uniek product voor een goede prijs, die het bedrijf graag in heel Nederland onder de aandacht wilde brengen.

Pionieren

Sentimo was geheel nieuw in de wereld van tv reclame. Ook binnen hun productcategorie waren ze de pionier op TV. Uit onderzoek – uitgevoerd door Data2Decisions – blijkt dat het effect van Tv-reclame voor kleine merken het grootst is. Dat komt doordat zij starten vanuit een kleine positie en vaak een nieuwe propositie communiceren. Dit zorgt voor extra aandacht van de Tv-kijker. Het doel van de televisiecampagne was om meer mensen bekend te laten worden met Sentimo en een stijging in de verkoop teweeg te brengen. Wanneer je Tv-reclame voor het eerst inzet, moet de belangrijkste communicatiedoelstelling van de commercial het verhogen van de merkbekendheid/awareness zijn. Via massamedia is een groot en breed publiek te bereiken en dat is ook nodig om merkgroei te realiseren. Samen met de accountmanager is er goed gekeken naar wat de beste media-inzet moest zijn om de doelen van Sentimo te behalen.

 

Het maken van een commercial

Naast de media-inzet speelt de commercial ook een belangrijke rol bij het behalen van de doelen. Samen met productiebureau Van de Laar & Van Efferen is er een concept tot stand gekomen welke het product liet schitteren en waarin de eenvoud ervan goed werd weergegeven. Gekozen werd voor een 15 seconden hoofdspot waarin het product getoond kon worden, in combinatie met een 5 seconden tag-on om de aandacht nog een keer van de kijkers te pakken. Voor het opbouwen van merkbekendheid blijkt voor kleinere bedrijven een korte commercial het meest effectief te zijn. Korte commercials zijn namelijk goed in staat om het merk duidelijk te communiceren in een kortere tijd.  Daarnaast weten we uit eigen onderzoek dat ook een tag-on de naamsbekendheid positief kan beïnvloeden. Gemiddeld scoren commercials met een tag-on 3,7% hoger op spontane merkbekendheid. De hoofdspot en tag-on zijn met een Ster AdMeasure commercialtest getest voor de start van de campagne, om een zo effectief mogelijke spot uit te kunnen zenden. Uit de commercialtest kwamen mooie resultaten.

 

Testen met Ster AdMeasure

De spot van Sentimo werd gewaardeerd met maar liefst een 7,3. Dat is beduidend hoger dan het gemiddelde (6,6) in de huis & tuin branche. De spot werd als zeer origineel (64%) en boeiend (52%) ervaren, en het was voor bijna iedereen duidelijk dat het om radiatorbekleding ging (91%!). De spot focust zich geheel op de radiatoren en is in dat opzicht simpel van aard. Juist daardoor konden de functionaliteit en kwaliteit goed onder de aandacht worden gebracht.

  Sentimo Huis & Tuin benchmark
Kwaliteit 48% * 19%
Uniek 54% * 24%
Overtuigend 57% * 29%
Geloofwaardig 65% * 38%
Zet aan om naar de website te gaan 40% * 13%

*Significant

 

Campagneresultaten

Met de media-inzet en de spot gereed voor uitzending kon Sentimo met een gerust hart van start. Gelukkig hadden ze een aantal maanden van tevoren ook hun productielijn al op de hoogte gebracht van de marketingplannen, zodat deze er logistiek ook klaar voor waren. De resultaten van de campagne waren namelijk boven verwachting! Ze hadden natuurlijk gehoopt op een mooie stijging in omzet en meer traffic op de website. En hoewel uit de Ster AdMeasure commercialtest ook bleek dat de spot mensen kon aanzetten om naar de website te gaan, is het toch even afwachten of dat daadwerkelijk ook gebeurt.

De campagne heeft onze verwachtingen overstegen: we hebben meer omzet gedraaid, meer traffic gegenereerd (stijging van 300%) en onze naamsbekendheid is enorm gegroeid.

Martine Dunlop

Growth Hacker & Online Marketeer Sentimo

Het succes van deze eerste campagne heeft ze doen besluiten de campagne van 3 maanden te verlengen met een maand.

Tips voor jouw eerste televisiecampagne

  1. Stel van te voren jouw doelen vast. Spreek je doelen vooral uit naar de accountmanager.
  2. Zorg dat de organisatie voorbereid is op een onverwachts grote groei. We hebben maanden van te voren onze productie geïnformeerd over de plannen en de mogelijke impact van de campagne. Hier hebben zij de productie flow op ingericht waardoor ook met grotere afzet de levertijden gehaald konden worden.
  3. Denk goed na over de commercial. Een mooie campagne qua mediadruk neerzetten is één, maar daarbij is natuurlijk ook de commercial van belang. Wij zijn blij dat we de spot van tevoren hebben laten testen, zo voelde het toch ietsje minder spannend om op tv te gaan. We wisten; met de spot zit het wel goed!
  4. Wees niet bang! Een tv-campagne is een investering, maar wil je je doelen bereiken ga er dan volledig voor. Wanneer je te kleinschalig inzet, bereik je hoogstwaarschijnlijk niet je beoogde doel. Kijk samen met je accountmanager wat het beste mediaplan is om jouw doelen te behalen. Hij kan je vrij nauwkeurig vertellen wat je terug kan verwachten van een bepaalde investering.

Bronvermelding

  • Ster (2019). Het effect van een tag-on op je tv-commercial
  • Ster (2019). Praktische lessen voor merkgroei volgens de how brands grow theorie
  • Ster (2020). Scoren met TV reclame
  • Thinkbox (2019). Supercharge: transform your business with TV