Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies

Een tv-campagne bij de publieke omroep is mogelijk vanaf € 40.000. De tarieven die Ster hanteert zijn transparant en vooraf inzichtelijk. Zo weet je vooraf precies wat een campagne kost en vooral ook: wat het je oplevert. Lees op deze pagina meer over de tarieven van Ster voor tv-campagnes en bereken direct jouw mogelijkheden met de Ster Campagnecalculator.

Kom in contact

Jort Verwer

accountmanager

Jort Verwer

accountmanager

Jort Verwer

accountmanager

Kom in contact

Ster Campagnecalculator

Weten wat je met een campagne bij Ster kunt bereiken? Vul de periode, zender/doelgroep en het budget in en zie direct wat er mogelijk is. Als je wil, kan je het voorstel in je mailbox ontvangen. De prognose is o.b.v. (kijk-/ luistercijfer)data uit 2022.

Wat kost adverteren op tv?

Via Ster kun je tv-reclame inzetten op televisiezenders van de publieke omroep, waaronder: NPO 1, NPO 2 en NPO 3. Daarnaast is het ook mogelijk om op de regionale zenders in te kopen via Ster. Een gemiddeld instapbedrag voor een tv-campagne bij Ster is € 40.000. Het budget kan afwijken, afhankelijk van je doelstelling, doelgroep, spotlengte, tv-pakketkeuze en inkoopmaand. Op basis van jouw doelstelling en budget kunnen wij de kosten vooraf voor je berekenen en helpen we je aan een passend media-advies. Zo weet je precies waar je aan toe bent en komen er geen verrassingen achteraf.

Wat bereik je dan met zo’n budget? In onderstaand schema zie je drie voorbeelden.

Budget GRP's Spots Gemiddelde contactfrequentie Bereik in doelgroep 25-67 jaar
€40.000 62,0 82 2,2 28,4% (2.773.260 mensen)
€50.000 77,5 102 2,4 31,7% (3.095.505 mensen)
€75.000 116,3 153 3,1 37,7% (3.681.405 mensen)


Bovenstaande voorbeelden zijn indicaties op basis van een campagne van twee weken (september 2024), met een spotlengte van 30 seconden. Bij deze indicatie is gebruik gemaakt van referentiedata uit 2023. Wil je het bereik en de kosten voor jouw campagne weten? Neem dan contact op of vul de campagnecalculator in om te ontdekken wat een campagne bij Ster jou kan opleveren.

GRP (Gross Rating Point) staat voor kijkdichtheid en dit bereken je door de contactmomenten (gemiddelde contactfrequentie) met het bereik binnen de doelgroep te vermenigvuldigen.

tarieven TV-reclame bij de publieke omroep

Er zijn verschillende manieren om jouw commercial bij Ster in te kopen. Zo heb je de mogelijkheid om heel breed in te kopen, maar ook om juist heel specifiek in te kopen bijvoorbeeld rondom bepaalde programma's. Al onze mogelijkheden vind je terug in onze brochure. In het kort hebben we twee opties: inkopen op basis van bereik/GRP's en op basis van vaste kosten per spot.

Inkoop op basis van GRP's

De meest gebruikelijke manier is om een campagne in te kopen op basis van een aantal GRP's dat je wil realiseren (combinatie van bereik en gemiddelde contactfrequentie). In een bepaalde periode zetten we je commercial dan op meerdere momenten in om dat bereik te genereren. Voor een tv-reclame bij Ster wordt in 2024 een tarief van €660 per GRP gehanteerd.

Vaste kosten per spot

Wil je rondom specifieke programma's reclame inzetten? Dan kan je zelf je blokken kiezen en voor vaste kosten per spot je reclame inzetten. Deze vaste prijs is afhankelijk van de lengte van je spot. De prijzen voor tv-reclames bij vaste kosten per spot zijn gebaseerd op een commercial van 30 seconden. 

Onze accountmanagers helpen je graag bij het maken van de juiste keuze op basis van jouw doelstelling en budget.

Crossmediale reclamecampagne

Naast tv los inzetten, is het ook relevant om te kijken naar een crossmediale campagne. Hiermee vergroot je de impact van jouw campagne. De prijs van een crossmediale campagne is sterk afhankelijk van de combinatie van mediumtypen die je gaat inzetten, de lengte van de spots en de periode waarin je deze wilt inzetten.

Op het moment dat je meerdere mediumtypen gaat inzetten bij Ster ontvang je (als je boven een bepaald budget besteedt) ook extra korting, een multimediale volumekorting op de basisprijs. 

Speciale mogelijkheden tv-reclame op de publieke omroep

Naast onze standaard inkoopopties, zijn er ook uitgelichte mogelijkheden voor tv-reclame op de publieke omroep. Zo is het mogelijk om in te kopen rondom grote (sport)evenementen zoals de Passion of het EK Voetbal. Neem contact met ons op of bekijk deze pagina voor alle uitgelichte inkoopopties.

Maar niet alleen voor speciale momenten, ook voor specifieke organisaties is er een speciaal aanbod. Zo hebben we voor niet-commerciële organisaties de mogelijkheid om ook online reclame in te kopen en is Ster bij uitstek goed om een in cultuur geïnteresseerde doelgroep te bereiken.

Meer weten over het effect van TV-reclame?

Klantcases

Tv-reclame inzetten bij Ster