Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies

“Televisie blijft het medium met de meeste impact,” stelt Ster-accountmanager Daphne Mylonas in deze vooruitblik op een nieuw mediajaar. Ze schetst hoe sterke programmering en slimme reclame-oplossingen adverteerders kansen bieden in een veranderend medialandschap. 

 

Kom in contact

Gerben Teela

salesmanager

Gerben Teela

salesmanager

Gerben Teela

salesmanager

Kom in contact

Tv in 2025: groot bereik door sterke programmering 

Hoewel de rol van lineaire televisie verandert in het medialandschap, blijft televisie een impactvol mediumtype voor merken. “Het maandbereik is hoog, met een bereik van maar liefst 84%.’’ Met andere woorden: 84% van de Nederlanders kijkt binnen een maand op enig moment televisie. Dat maakt het een krachtig middel om een groot publiek te bereiken. 

Mylonas  wijst op het belang van hoogwaardige programmering om kijkers te blijven boeien. “Programma’s zoals Wie is de Mol?, Even Tot Hier, en The Passion trekken jaarlijks miljoenen kijkers. Deze programma's kenmerken zich door hoge kwaliteit, maar ook actualiteit, waardoor de kijker ze graag live wil zien. Dat maakt onder andere dat lineaire tv haar positie behoudt''..  

Ook weten nieuws- en sportprogramma’s de kijker goed te binden: ''De sportzomer van 2024 is een mooi voorbeeld van de relevantie van lineaire televisie. Wordt het spannend, of speelt er iets van nationaal belang? Dan schakelt men direct naar de televisie. Daarnaast blijft de vraag naar tv-reclame groter dan het aanbod. Ook dat zegt veel over hoe krachtig televisie nog steeds is. Zelfs met de verschuivingen in het medialandschap, blijft televisie het medium met de meeste impact.” 

Ster maakt reclame toegankelijk voor iedereen 

De vraag naar tv-reclame is dus hoger dan het aanbod. Wat betekent dat voor de toegankelijkheid van tv-reclame voor merken? Ster heeft zich de afgelopen jaren hard gemaakt om adverteren op radio en televisie toegankelijker te maken. Door verschillende inkoopopties te bieden zijn er mogelijkheden voor organisaties met verschillende budgetten. Radio is voor startende adverteerders in het bijzonder een bereikbaar medium om in te stappen. Mylonas benadrukt hoe cruciaal deze toegankelijkheid is voor bijvoorbeeld startende adverteerders. “Met een klein budget kun je ook impact maken, mits je commercial goed is. Ster biedt tools zoals AdMeasure om campagnes vooraf te testen en te optimaliseren.   

Met initiatieven zoals de Ster Reclamestarter, het stappenplan Starten met Reclame en de de podcast met dezelfde naam geeft Ster startende adverteerders inzicht in wat er zoal mogelijk is voor hun bedrijf en organisatie. Mylonas: “Hiermee maken we de drempel lager voor organisaties om kennis te maken met de kansen en mogelijkheden van reclame op radio, tv en online.” 

De keuze tussen tv, radio en online: wat past bij je doelstelling? 

Welk mediumtype kun je het beste kiezen? De keuze tussen tv, radio en online display/video is volgens Mylonas sterk afhankelijk van de doelgroep, doelstelling, en het beschikbare budget. Het is een combinatie van deze factoren. De vraag is: wat wil je bereiken? Daarnaast benadrukt Mylonas het belang van maatwerk. “Ik werk met pakketten en formules die specifiek aansluiten bij de behoeften van de klant. Je kunt niet één strategie hanteren voor alle klanten.” 

De toekomst: tv, radio en online blijven complementair 

Hoe ziet het medialandschap er in 2025 uit? Volgens Daphne blijft televisie een krachtig medium, ook online krijgt een steeds grotere rol. “De kijktijd van tv zal nog wat dalen, maar radio blijft redelijk stabiel  daar zien we geen extreme verschuivingen.”  

Tegelijkertijd blijft Ster eraan werken om ook adverteerders met verschillende budgetten te ondersteunen. “Er zijn altijd goedkopere maanden waarin je kunt adverteren, en radio blijft een toegankelijk mediumtype met sterke resultaten. Het gaat erom dat je als adverteerder de juiste momenten en media kiest die passen bij je strategie. Bij Ster geven we je daar graag vrijblijvend advies over.”  

Ster helpt je graag met het opzetten van een campagne die resultaat oplevert. Neem vandaag nog contact  op voor advies op maat. 

Meer weten?

Kickstart jouw campagne met de Ster Reclamestarter

Ster lanceert podcast over starten met reclame met Splinter Chabot

Starten met reclame