Het is het tweede jaar op rij dat Staatsloterij en TBWA\NEBOKO met het gouden beeldje naar huis gaan. Vorig jaar won hun commercial over het onzekere hondje Frekkel de reclameprijs. Dit jaar ging egel Freddie er met de winst vandoor.
Het geanimeerde egeltje wordt in de commercial gered door een lieve meneer die deelneemt aan de loterij, die een liefdevol huisje bouwt zodat Freddie zijn winterslaap kan houden. De winnaars lieten eerder in een blog weten dat zij geen levend egeltje konden gebruiken in de commercial, omdat die allemaal in echte winterslaap lagen.
Zilveren en Bronzen Loeki's
Speciaal voor deze 25ste jubileumeditie konden de genomineerde merken en reclamebureaus naast de felbegeerde Gouden Loeki ook een zilveren en bronzen versie in de wacht slepen.
De tweede prijs werd verzilverd door Disneyland Paris en BETC Paris met hun commercial over de populairste eend uit Parijs, Donald Duck.
Reclamebureau TBWA\NEBOKO viel vanavond twee keer in de prijzen: zij wonnen samen met Albert Heijn de Bronzen Loeki voor hun commercial 'Een onvergetelijke Kerst', waarin hoofdrolspeler Tommy het kerstdiner verzorgt.
Stemmen
De heftige strijd om het gouden beeldje barstte 28 januari los toen de stembussen werden geopend. Het Nederlandse publiek kon tot 11 februari stemmen op hun favorieten. In totaal werden er maar liefst 51.000 stemmen uitgebracht.
De Top 10
De winnaars foto's zijn hier te downloaden.