Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies

Het vrouwenvoetbal zit in de lift. Na het winnen van het EK 2017 en het bereiken van de WK-finale in 2019 zijn de OranjeLeeuwinnen uitgegroeid tot ware publiekstrekkers. In juli zullen onze Oranjeleeuwinnen een poging doen om de Europese titel te prolongeren. Tijdens het EK voetbal voor vrouwen in Engeland zullen er kansen liggen voor de Oranjevrouwen én voor jouw merk.

De populariteit van het vrouwenvoetbal is in de afgelopen jaren gigantisch gegroeid. Waar het Nederlands vrouwenelftal in september 2016 nog amper 10.000 kijkers trok, trokken de afgelopen toernooien van de vrouwen een miljoenenpubliek. Het EK in 2017 bereikte zo’n 10,7 miljoen Nederlanders, terwijl dit aantal tijdens het WK 2019 al steeg naar 12,6 miljoen. Ter vergelijking: het EK voetbal voor mannen in 2021 had een totaalbereik van 13,5 miljoen Nederlanders. De finale van het WK Vrouwenvoetbal in 2019 werd in Nederland zelfs door 4,1 miljoen mensen bekeken.  

Is het vrouwenvoetbal dan een Nederlandse hype van tijdelijke duur? Nee, in tegendeel zelfs. Het WK in 2019 werd door ruim een miljard mensen bekeken, dat is 30 procent meer dan het WK in 2015. Al sinds dit wereldkampioenschap zien we de populariteit van deze sport toenemen. Vrouwenvoetbal werd een lange tijd niet alom geaccepteerd, maar tegenwoordig wordt de sport massaal omarmt. Zo koos Calvé eerder voor campagnes met mannelijke sporters, zoals Pieter van den Hoogenband of Robin van Persie, maar werd Lieke Martens de grote ster van een Calvé-commercial in 2018. Blokker omarmde het vrouwenvoetbal door middel van een lofzang voor de OranjeLeeuwinnen in hun commercial.

Het EK Vrouwenvoetbal 2022

Het EK Vrouwenvoetbal wordt deze zomer gehouden van 6 juli t/m 31 juli in Engeland. Naar verwachting zal dit toernooi wederom een miljoenenpubliek trekken. Als je aanwezig bent met je merk rondom het EK Vrouwenvoetbal bereik je niet alleen een groot publiek, maar ook een heel divers publiek. De verdeling tussen mannelijke en vrouwelijke kijkers tijdens dergelijke toernooien is namelijk bijna perfect in balans.  

De NOS zal uitgebreid aandacht besteden aan het evenement. Er is zelfs nog nooit zoveel aandacht besteedt aan een vrouwenvoetbaltoernooi als dit jaar. In totaal worden er 31 wedstrijden gespeeld over 20 dagen. Deze wedstrijden worden uitgezonden op NPO 1 en NPO 3. Bovendien zal er elke voetbaldag op prime time NOS Studio Engeland worden uitgezonden. De laatste ontwikkelingen op het EK worden in dit programma samen met analisten en gasten besproken. 

De Oranjeleeuwinnen zijn weer één van de favorieten om de Europese titel te pakken, maar de strijd zal moeilijker worden, want ook de andere landen hebben de afgelopen jaren flinke stappen gezet. Het Nederlands elftal trapt op zaterdag 9 juli om 21.00 het toernooi af tegen het Zweedse dameselftal. Vervolgens spelen ze hun overige groepsfasewedstrijden op respectievelijk 13 en 17 juli. Als de dames hun favorietenstatus waarmaken en de finale halen, dan spelen ze de finale op zondag 31 juli om 18.00 in Londen. De Oranjeleeuwinnen spelen maximaal 6 wedstrijden tijdens het toernooi. 

Lift mee op de Oranjestemming

De Oranjeleeuwinnen zijn één van de favorieten om het Europees kampioenschap te winnen. Dit kan ook kansen bieden voor jouw merk: inzetten rondom sport kan namelijk positieve effecten hebben op je commercial. Zo kunnen de Oranjestemming en positieve eigenschappen van het toernooi afstralen op jouw merk. Op het moment dat jouw merk rondom sportevenementen zicht- en hoorbaar is, nemen merken imago-eigenschappen van het evenement over door een zogenaamde ‘image-transfer’. Zulke associaties kunnen zelfs tot drie maanden na het toernooi effectief blijven. Bovendien blijkt uit onderzoek van Nielsen Sports dat vrouwensporten en -atleten progressief, inspirerend, eerlijk en geschikt voor het gehele gezin worden gevonden. Daarnaast vindt men vrouwensporten minder gedreven door geld.  

Het EK vrouwenvoetbal van volgende maand is door de favorietenstatus en positieve associaties een prachtig sportevenement om met jouw merk rondom aanwezig te zijn. Kortom: Volop kansen voor de Oranjeleeuwinnen én voor jou! Benieuwd hoe jouw merk kan profiteren van deze kansen? Lees dan onze whitepaper Presteren met sport: Profiteer van de kansen rondom sport. 

Profiteer jij van de Kansen?

Of je nou een inhakende campagne inzet, zoals Blokker, of aanwezig bent met een reguliere commercial, zoals a.s.r., de Oranjeleeuwinnen mogen deze zomer niet ontbreken in je campagneplannen. Wil jij ook profiteren van de kansen die het EK vrouwenvoetbal biedt? Bekijk dan de pakketmogelijkheden of neem contact op met een van onze accountmanagers. 

Geschreven door Ruben van Ee