Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies

Het zit er weer op. Hoewel de finale nog veel beter bekeken zou zijn als Oranje er (terecht!) had gestaan, is ruim 3,6 miljoen kijkers een mooie afsluiter van het toernooi. Wat hebben we collectief genoten, gehoopt en gerouwd. Tijd voor een terugblik op het Europees Kampioenschap voetbal.

Meer weten?

Naomi Meijer

accountmanager

Naomi Meijer

accountmanager

Naomi Meijer

accountmanager

Meer weten?

Nederland aan het scherm gekluisterd

Gemiddeld 79% gaf aan het EK op televisie te volgen (bron: MAP, GfK). Dat ligt lager dan voorheen, en zegt vooral dat we anders zijn gaan kijken. Het werkelijk aantal kijkers ligt namelijk nog vele malen hoger: denk aan de volle pleinen en kroegen, en vlak ook de online kijkers niet uit. Zo waren er gemiddeld 2 miljoen streamstarts bij de NOS en NPO samen. We hopen dat hier rond het WK van 2026 meer inzicht in is.

Iedereen kijkt

Natuurlijk werden de wedstrijden van Oranje het beste bekeken. Hoe verder ‘we’ kwamen, hoe meer mensen aan de buis gekluisterd zaten – ook voor bijvoorbeeld Studio Fussball zag je stijgende belangstelling. Hoewel een vergelijking met het EK van 2021 niet één op één te maken is – in verband met onder meer een andere meetmethode en ander kijkgedrag – zie je dat bijvoorbeeld de achtste finale tegen Roemenië met bijna 6,1 miljoen kijkers veel beter bekeken is dan die van drie jaar geleden tegen Tsjechië (5,7 miljoen).

De wedstrijden van Oranje behoren met deze kijkcijfers tot de best bekeken programma’s van de afgelopen vijf jaar. Echter niet alleen deze wedstrijden wisten miljoenen Nederlanders te boeien. De finale wordt traditiegetrouw goed bekeken – wie er ook in staat – maar ook de andere halve finale en diverse andere wedstrijden trokken een miljoenenpubliek. Het leverde NPO 1 een kijktijdaandeel van 43,8% op in de EK-periode (op prime time, doelgroep 25-67) – bijna 2,5 keer zoveel als dezelfde periode vorig jaar. Hoe je het ook went of keert: televisie blijft een medium om de massa mee te bereiken.

Best scorende Oranje-commercials

Televisie blijft een massamedium bij uitstek: elk reclameblok werd gevuld met menig Oranje-commercial. Niet alleen wordt zo een miljoenenpubliek bereikt – adverteren rondom sport heeft ook positieve effecten op je merk. Om te onderzoeken welk merk er echt scoorde dit EK, hebben we een onderzoek uitgevoerd samen met DVJ Insights.

Op televisie scoorden KPN en Jumbo. Hun spots werden bovengemiddeld leuk en grappig beoordeeld, en erg passend bij het EK. Bij de radiospots zijn er ook twee kampioenen: Lidl en Mora. Beiden worden als leuk, geloofwaardig, onderscheidend en passend bij het merk beoordeeld.

De goed scorende uitingen roepen allen een positief sentiment op, ondersteunen met aansprekende muziek of geluid, en omarmen het Oranje-thema volledig – en laten tegelijkertijd hun merk niet ondersneeuwen. Dit zijn dé ingrediënten voor een goede inhaker, en hebben ongetwijfeld een bijdrage geleverd aan de Oranje-koorts in Nederland.

Verbindende factor

Hoe verder Oranje kwam, hoe hoger de Oranje-koorts opliep. We spaarden voetbalplaatjes bij de supermarkt, ruilden onze dubbelen met vriendjes – of vreemden – om ons boek vol te maken. We namen de straten van Duitsland over en hosten daar van links naar rechts - evenals op de tribunes in het stadion. Pleinen in Nederland liepen vol, we beleefden het samen met vrienden, familie of andere bekenden. Het deed er even niet toe of je supporter van Ajax of Feyenoord bent: we waren allemaal voor Oranje.

Verbinding en eensgezindheid – dat is wat voetbal, Oranje én de NPO doen. Ze brengen mensen samen en zijn daarmee een verbindende factor in de samenleving. Daar waar het Nederlands elftal verloor, behaalden alle Oranjefans wél de overwinning. Zijn we toch nog een beetje Europees kampioen.

Ook interessant

Zo scoren de Oranje EK-commercials

Ga ook voor goud bij de Olympische Spelen

Aanbod en voorwaarden Ster reclame