Het is het derde jaar op rij dat Staatsloterij en TBWA\NEBOKO met het gouden beeldje naar huis gaan. Eerder wonnen hun commercials over het hondje Frekkel (2018) en het egeltje Freddie (2019) de reclameprijs. Dit jaar ging katje Frummel er met de winst vandoor.
Het katje wordt in de commercial geadopteerd door een lieve meneer en blijkt een ware gelukskat te zijn: elke keer als het beestje miauwt, zorgt hij voor geluk. Zo ook wanneer de hoofdrolspeler een lot wil kopen. Het baasje gunt het lot echter aan een jong stel achter hem in de rij.
Evenals vorig jaar konden de genomineerde merken en reclamebureaus dit jaar - naast de felbegeerde Gouden Loeki - ook een Zilveren en Bronzen Loeki in de wacht slepen.
De tweede prijs werd verzilverd door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport/Eén tegen Eenzaamheid en Open Now Amsterdam met hun commercial 'Buurttuin'. De tv-spot laat zien dat een klein gebaar een groot verschil kan maken.
De Bronzen Loeki ging naar PLUS en Wunderman Thompson met hun kerstcommercial 'Goed eten is samen eten', waarin de hoofdrolspeler, buschauffeur Mo, uiteindelijk aan tafel belandt bij weduwnaar Jacques om daar samen van een diner te genieten.
De uitreiking van de Ster Gouden Loeki was voor het eerst in zes jaar weer op televisie te zien in een feestelijke uitzending van Omroep MAX onder leiding van Carrie ten Napel. De prijzen werden uitgereikt in een sfeervolle studio, met aandacht voor de verhalen achter de reclames.
Ook was er ruimte voor een aantal bijzondere gasten. Zo werd de Ster Gouden Loeki op spectaculaire wijze uitgereikt door Hans Klok, had Sven Kramer een speciale boodschap voor genomineerde Guus én kwam Loeki de Leeuw, waarvan afgelopen maandag bekend werd dat hij gaat terugkeren op tv, ook nog langs.
De heftige strijd om het gouden beeldje barstte 3 februari los toen de stembussen werden geopend. Het Nederlandse publiek kon tot en met 23 februari stemmen op hun favorieten. In totaal werd een recordaantal van ruim 54.000 stemmen uitgebracht.
Hieronder volgt een overzicht van de top 10 van 2020:
Alle commercials zijn hier te bekijken.
Elk kwartaal kiest een onafhankelijk publiekspanel van GfK de 10 mooiste, leukste en populairste commercials van dat kwartaal. Dit levert in totaal 40 kwartaalwinnaars op. Deze 40 commercials zijn opnieuw aan een onafhankelijk panel van GfK voorgelegd, met als resultaat de 10 finalisten van het jaar. De winnaar van de Ster Gouden Loeki wordt voor 50% bepaald door het publiekspanel en voor 50% door het Nederlands publiek dat tot en met dinsdag 23 februari kon stemmen op stergoudenloeki.nl.
Persvraag naar aanleiding van bovenstaand bericht? Neem dan contact op.