Adverteren in 2020
Hoewel de kijk- en luistercijfers de pan uit rezen, trokken veel merken aan het begin van de crisis begrijpelijkerwijs hun campagnes terug omdat deze niet pasten bij de toen geldende maatregelen of omdat het budget simpelweg op andere plekken nodig was. Met de onzekerheid van dalende beurzen, afgelaste evenementen, gesloten winkels en horeca wordt immers vaak het eerste bezuinigd op reclame.
Toch bleek het juist goed om – mits het budget daar is – aanwezig te blijven en op die manier te bouwen aan je merkpositie en top of mind merkbekendheid. Ook vond het Nederlands publiek dat er best reclame gemaakt mag worden in coronatijd. Het besef dat reclame in tijden van crisis bijdraagt, is er, waardoor steeds meer partijen ervoor kiezen om weer te adverteren – al dan niet met een lagere mediadruk. Meer weten? Lees hier verder over adverteren in crisistijd.
2021: hoe nu verder?
De NPO speelde al met al in 2020 een prominente rol en er is geen aanleiding om aan te nemen dat die trend niet door zal zetten. Niet alleen op tv, maar ook op radio staat de programmering de komende maanden bepaald niet stil. Zo kunnen we in maart bij NPO Radio 4 genieten van de filmmuziekweek waarin de Filmmuziek Top 50 te horen is. Dit jaar voor het eerst met tien extra nummers!
En ook bij Radio 5 kunnen we terecht voor een feestje: haar programma Arbeidsvitaminen bestaat dit jaar 75 jaar en is daarmee het langslopende landelijke muziek-radioprogramma ter wereld. Om dat te vieren dragen alle radio-dj’s van de zender van 15 t/m 19 februari bij aan speciale uitzendingen van het programma. En dat is niet alles: op 17 april trapt het radiostation af met de Week van de jaren 60 en sluit die week gepast af met de Top 200 van de jaren 60.
Verkiezingen op NPO 1, NPO Radio 1, 3FM en FunX
Vanzelfsprekend is er ook voldoende aandacht voor nieuws en actualiteiten en zijn onder meer de Tweede Kamerverkiezingen uitgebreid te volgen op Radio 1, 3FM, FunX en NPO 1. Benieuwd naar de verkiezingsprogrammering? Houd dan onze site in de gaten voor meer nieuws.
De NPO-kijker is nog lang niet uitgekeken
Ook in 2021 is de televisiekijker nog lang niet uitgekeken. Succesvolle formats van langer lopende programma’s met een enorm bereik keren terug. Een miljoenenpubliek binnen handbereik!
Zo startte dit jaar het 21ste seizoen van Wie is de Mol? met een historisch openingsrecord van 3,1 miljoen kijkers. Hoge kijkcijfers zijn het programma overigens niet vreemd: de meest bekeken aflevering ooit was de finale van het jubileumseizoen afgelopen oktober met maar liefst 3,6 miljoen kijkers. Daarmee liggen de verwachtingen voor de zenuwslopende ontknoping van dit seizoen op 6 maart weer hoog!
Daarnaast gaan we de boeren uit Boer Zoekt Vrouw weer terugzien! Yvon Jaspers gaat in het programma Onze Boerderij in Europa op reis met bekende Boer Zoekt Vrouw-stellen. Het doel? Inspiratie opdoen bij buitenlandse boeren. Want hoe moeten boerenbedrijven door na het afgelopen jaar? Vanaf donderdag 11 maart op NPO 1 zien we hoe de boeren hun reis beginnen.
Ook het hooggewaardeerde Sterren op het Doek, gemiddeld goed voor 1 miljoen kijkers, keert op zaterdag 13 maart terug op NPO 2. Evenals Dragons’ Den, dat we terugzien op 4 maart.