Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies

2020 was op zijn zachtst gezegd een bewogen jaar. Met als invloedrijkste factor natuurlijk de coronacrisis: Nederlanders bleven massaal thuis. Wat betekende dat voor radio en tv? Wat zijn de lessen? En waar kunnen we de komende periode naar uitkijken?

TV onverminderd sterk 

Televisie bleek afgelopen jaar een onverminderd belangrijk en springlevend medium. Zo keken we meer tv: maar liefst gemiddeld 2 uur en 40 minuten per dag, 4 minuten meer dan in 2019. Daarnaast groeide het percentage uitgesteld kijken - tevens met 4 minuten - naar 24 minuten per dag.  

  Top 10 meest bekeken programma's 2020 Zender Gem. aantal kijkers
1 Nationaal aftelmoment NPO 1 3,8 miljoen
2 Boer zoekt Vrouw NPO 1 3,6 miljoen
3 Heel Holland Bakt  NPO 1 3,5 miljoen
4 Nationale dodenherdenking NPO 1 3,5 miljoen
5 Youp van 't hek: Korrel zout (oudejaarsconference)  NPO 1 3,5 miljoen
6 Wie is de Mol? NPO 1 3,4 miljoen
7 The Masked Singer RTL 4 2,9 miljoen
8 Nations League Nederland - Bosnië-Herzegovina NPO 1 2,7 miljoen
9 The Passion - Geef mij nu je angst NPO 1 2,7 miljoen
10 All You Need is Love Kerstspecial RTL 4 2,5 miljoen

Top-10 meest bekeken programma’s (hele dag, gemiddelde per programma, 6+). Bron: SKO 

Massaal zaten we voor de buis voor informatie over maatregelen en versoepelingen. De NPO bleek cruciaal in de nieuwsvoorziening met programma’s als het NOS Journaal en Feiten en Fabels. Met name de extra journaaluitzendingen trokken een groot bereik. Uit een analyse van Mediasynced blijkt dan ook dat merken die aanwezig waren voor een persconferentie een spectaculaire groei zagen in zoekgedrag.  

NPO domineert in toplijsten, groeit in marktaandeel 

Ook op de vraag naar vermaak en ontspanning in deze onzekere tijden had de publieke omroep steevast een antwoord. Vertrouwde programma’s als Boer zoekt Vrouw, Wie is de Mol? en Heel Holland Bakt kwamen met nieuwe – al dan niet aangepaste - seizoenen onze huiskamers binnen en nieuwe programmaals Floortje blijft Thuis en de Vooravond kregen tevens een plek.  

Deze laatste vulde de grote schoenen van het altijd populaire De Wereld Draait Door, dat afgelopen jaar zijn laatste seizoen kende. En met succesde nieuwe talkshow trok gemiddeld 1 miljoen kijkers (6+) en had in de laatste weken van het seizoen vergelijkbare cijfers als De Wereld Draait Door in dezelfde periode een jaar eerder.  

Al met al toonde dNPO zich weer- en wendbaar en bleef ze kwalitatieve programma’s creëren, zodat er van een zogenaamde ‘herhaalzomer’ geen sprake was. Dit is terug te zien in de toplijsten én in het marktaandeel van de publieke omroep, waar ze haar toppositie versterkte met een stijging in de avond naar 37,7% (6+). NPO 1 toonde zichzelf daarbij marktleider met het hoogste marktaandeel overdag (24,1%) en ’s avonds (25%).  

Een bijzonder radiojaar 

Ook op radio zat de NPO in 2020 niet stil. De radio-actie ‘You’ll Never Walk alone’ van 3FM, bedoeld om het luisterend publiek een hart onder de riem te steken tijdens de coronacrisis, werd onlangs verkozen tot het radiomoment van het jaar en ook de Top 2000 paste zich aan op de actualiteit. Luisteraars van de lijst der lijsten konden meegenieten in hun eigen thuiscafé.  

De zender sloot daarop het jaar af als marktleider: in november en december steeg het marktaandeel van NPO Radio 2 met maar liefst 5,6% naar een totaal van 17,4% (10+)De zender is onder andere de grootste in de doelgroepen 25-67, de waardevolle doelgroep 45-65 én in 20-49. Een fantastisch resultaat! Lees er meer over in de luistercijfers van november en december. 

Adverteren in 2020

Hoewel de kijk- en luistercijfers de pan uit rezentrokken veel merken aan het begin van de crisis begrijpelijkerwijs hun campagnes terug omdat deze niet pasten bij de toen geldende maatregelen of omdat het budget simpelweg op andere plekken nodig was. Met de onzekerheid van dalende beurzen, afgelaste evenementen, gesloten winkels en horeca wordt immers vaak het eerste bezuinigd op reclame. 

Toch bleek het juist goed om – mits het budget daar is – aanwezig te blijven en op die manier te bouwen aan je merkpositie en top of mind merkbekendheid. Ook vond het Nederlands publiek dat er best reclame gemaakt mag worden in coronatijd. Het besef dat reclame in tijden van crisis bijdraagt, is er, waardoor steeds meer partijen ervoor kiezen om weer te adverteren – al dan niet met een lagere mediadrukMeer weten? Lees hier verder over adverteren in crisistijd.  

2021: hoe nu verder? 

De NPO speelde al met al in 2020 een prominente rol en er is geen aanleiding om aan te nemen dat die trend niet door zal zetten. Niet alleen op tv, maar ook op radio staat de programmering de komende maanden bepaald niet stil. Zo kunnen we in maart bij NPO Radio 4 genieten van de filmmuziekweek waarin de Filmmuziek Top 50 te horen is. Dit jaar voor het eerst met tien extra nummers! 

En ook bij Radio 5 kunnen we terecht voor een feestje: haar programma Arbeidsvitaminen bestaat dit jaar 75 jaar en is daarmee het langslopende landelijke muziek-radioprogramma ter wereld. Om dat te vieren dragen alle radio-dj’s van de zender van 15 t/m 19 februari bij aan speciale uitzendingen van het programma. En dat is niet alles: op 17 april trapt het radiostation af met de Week van de jaren 60 en sluit die week gepast af met de Top 200 van de jaren 60. 

Verkiezingen op NPO 1, NPO Radio 1, 3FM en FunX  

Vanzelfsprekend is er ook voldoende aandacht voor nieuws en actualiteiten en zijn onder meer de Tweede Kamerverkiezingen uitgebreid te volgen op Radio 1, 3FMFunX en NPO 1. Benieuwd naar de verkiezingsprogrammeringHoud dan onze site in de gaten voor meer nieuws. 

De NPO-kijker is nog lang niet uitgekeken 

Ook in 2021 is de televisiekijker nog lang niet uitgekeken. Succesvolle formats van langer lopende programma’s met een enorm bereik keren terug. Een miljoenenpubliek binnen handbereik! 

Zo startte dit jaar het 21ste seizoen van Wie is de Mol? met een historisch openingsrecord van 3,1 miljoen kijkers. Hoge kijkcijfers zijn het programma overigens niet vreemd: de meest bekeken aflevering ooit was de finale van het jubileumseizoen afgelopen oktober met maar liefst 3,6 miljoen kijkers. Daarmee liggen de verwachtingen voor de zenuwslopende ontknoping van dit seizoen op 6 maart weer hoog! 

Daarnaast gaan we de boeren uit Boer Zoekt Vrouw weer terugzien! Yvon Jaspers gaat in het programma Onze Boerderij in Europa op reis met bekende Boer Zoekt Vrouw-stellen. Het doel? Inspiratie opdoen bij buitenlandse boeren. Want hoe moeten boerenbedrijven door na het afgelopen jaar? Vanaf donderdag 11 maart op NPO 1 zien we hoe de boeren hun reis beginnen. 

Ook het hooggewaardeerde Sterren op het Doekgemiddeld goed voor 1 miljoen kijkerskeert op zaterdag 13 maart terug op NPO 2Evenals Dragons’ Den, dat we terugzien op 4 maart 

Dramaseries bij de NPO

De komende maanden kunnen ook dramaliefhebbers hun hart weer ophalen. Vanaf 19 februari gaat de serie Redlight met Halina Reijn en Carice van Houten van start. Deze productie met onze zuiderburen gaat over drie vrouwen die verstrikt raken in de wereld van prostitutie, pooiers en mensenhandelDe dramaserie zorgt samen met Flikken Maastricht voor een ijzersterke vrijdagavond op NPO 1.  

Daarnaast kunnen we vanaf woensdag 31 maart genieten van het derde seizoen van Oogappels. Het tweede seizoen werd met zo'n 1,2 miljoen kijkers per aflevering hoog gewaardeerd door het publiek en eindigde met een bloedstollende cliffhanger. Hoe zal het verder gaan? 

Tijd voor Oranje 

Met al dit moois in het vooruitzicht kunnen we als laatste vooruitkijken naar de WK kwalificatiewedstrijden. In maart trapt het Nederlands Elftal al af met maar liefst drie wedstrijden. Met ook het EK van komende zomer in aantocht belooft dit een mooi sportjaar te wordenNieuwsgierig hoe jij met jouw merk kan scoren? Bekijk dan hier onze speciale EK Voetbal-pakketten en bereik met jouw merk een miljoenenpubliek tijdens dé sportevenementen van 2021. 

gerelateerd

Luistercijfers: NPO Radio 2 scoort wederom met Top 2000

Laatste Ster Gouden Loeki kwartaalwinnaars van 2020 bekend