DigiBirds zijn interactieve, kleurrijke vogeltjes die 24 liedjes kunnen zingen en echt tot leven komen in de palm van je hand. Je kunt ze activeren door naar ze te fluiten. Maar hoe laat je een doelgroep, die overladen wordt met nieuw speelgoed, kennismaken met deze leuke vogeltjes? Voor DigiBirds bleek het een uitstekende strategie om direct vanaf de introductie in Nederland in te zetten op Zapp(elin) met een campagne in 4 flights (tussen juli en december). Zapp(elin) is de populairste zender onder kinderen in Nederland, maar voor DigiBirds is het ook erg belangrijk dat veel ouders meekijken.
Uitzenden van een commercial op tv is een bewezen eerste stap om bekendheid voor je merk te creëren. Maar ook om directe verkoop van je product te stimuleren is inzet van tv een bepalende factor. Zowel voor merkbekendheid als koopintentie heeft de commercial uitstekend zijn werk gedaan. DigiBirds had eind november al een geholpen merkbekendheid van 50% onder ouders met kinderen in de leeftijd van 3 tot en met 10 jaar, terwijl het product pas in juli geïntroduceerd is. Dit is ongekend hoog in zo´n korte tijd. Dit bleek uit een AdMeasure commercialtest die wij hebben uitgevoerd onder deze doelgroep. En ook qua verkoop zijn de resultaten fantastisch. Al in september 2014 was DigiBirds het bestverkochte speelgoed in de Benelux.
Bekendheid met DigiBirds voorafgaand aan commercialtest.
Als Zapp bij ons thuis aanstaat, kijken mijn vrouw en ik vaak mee met onze kinderen. Met name SpangaS en Vrijland zijn favoriet. Als dan uit de AdMeasure test blijkt dat de helft van de ouders DigiBirds na het zien van de commercial leuk vindt voor zijn of haar kinderen, dan ben ik daar heel tevreden mee.
Uit AdMeasure kwam bovendien naar voren dat de commercial van DigiBirds voor (ruim) een derde van de respondenten overtuigend was en nuttige informatie geeft. Dit ligt fors hoger dan gemiddeld in de Spellenbranche. Opvallend is natuurlijk dat maar liefst 50%(!) van de ouders DigiBirds leuk vindt voor zijn of
haar kinderen na het zien van de commercial.
De commercial ondersteunt het kleurrijke en vrolijke karakter van de fluitende vogeltjes. En dat spreekt aan want maar liefst 86% van de ondervraagden vindt dat DigiBirds vrolijk overkomen. Bovendien zien we bovengemiddeld hoge scores op de imago-items prettig (47%), origineel (46%) en uniek (38%).
Uitleg bij de tabellen:
Donkergroen: campagne scoort meer dan 10% beter dan beide benchmarks
Groen: campagne scoort meer dan 5% beter dan beide benchmarks
‘+’ naast percentage: campagne scoort significant (op 95%-betrouwbaarheid) beter dan de betreffende benchmark
Eind november al een geholpen merkbekendheid van 50% - ongekend hoog in zo'n korte tijd
Digibirds totaal uitverkocht na enkele weken
Het bestverkochte speelgoed in de Benelux
De commercial is voor 35% van de respondenten overtuigend