Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies
De winnaars ontvingen de prijs vrijdagavond in een speciale uitzending van Omroep MAX op NPO 1 uit handen van schaatsster Irene Schouten. De zilveren en bronzen award waren respectievelijk voor Staatsloterij en PLUS supermarkt.

Het is niet de eerste keer dat Albert Heijn de felbegeerde reclameprijs mee naar huis neemt. Eerder won de supermarktketen met de commercials 'Appie Christmas' in 2017 en 'Meneer Van Dalen neemt afscheid' in 2015. Dit jaar ging Harry de Hamster er met de prijs vandoor. 

In de commercial bereidt de supermarktfamilie zich voor op de feestdagen als hamster Harry aan de overkant van de straat een andere hamster ziet. Niet veel later is Harry spoorloos en blijkt hij op zoek te zijn gegaan naar zijn soortgenoot. Vlak voor zijn familie hem vindt en weer alleen mee naar huis neemt, vindt er een liefdevolle ontmoeting plaats tussen de twee diertjes. 

Albert Heijn was dit jaar met twee commercials kanshebber voor de Ster Gouden Loeki. Ook de reclame 'Volop Pasen, vol verrassingen bij Albert Heijn' was als onderdeel van de top 10 tot op het laatst in de race voor de publieksprijs. Deze commercial eindigde uiteindelijk op de zesde plaats.

Zilveren en Bronzen Loeki's

Evenals vorig jaar konden de genomineerde merken en reclamebureaus dit jaar - naast de felbegeerde Ster Gouden Loeki - ook een Zilveren en Bronzen Loeki in de wacht slepen. 

De tweede prijs werd verzilverd door Staatsloterij en TBWA\NEBOKO met hun commercial 'Fritsie'. In deze tv-commercial gaat het baasje van Fritsie, een koekoeksklok, op zoek naar iemand die de klok kan maken. Pas als Fritsie in een koffietentje een andere koekoeksklokvogel ontmoet, fleurt hij weer helemaal op. 

De Ster Bronzen Loeki ging naar PLUS supermarkt en Wunderman Thompson met hun kerstcommercial 'Goed eten is samen eten', waarin hoofdrolspeelster juf Mari, het toonbeeld van behulpzaamheid, uiteindelijk aan tafel belandt bij een van haar leerlingen om daar samen van een diner te genieten. 

Ster Gouden Loeki op NPO 1

De uitreiking van de Ster Gouden Loeki was net als vorig jaar op televisie te zien. In een speciale uitzending van Omroep MAX op NPO 1 onder leiding van Carrie ten Napel speelden acteur Kees Boot, presentatrice Hila Noorzai, cabaretier Steven Brunswijk en presentatrice Saar Koningsberger in twee teams een reclamequiz.

Ook was er ruimte voor een aantal bijzondere gasten. Zo zong Ilse DeLange haar nummer 'Don't Hold Back', dat afgelopen december veelvuldig in de reclameblokken te horen was. Daarnaast hadden bekende reclamegezichten als Juliëtte de Wijn, Patrick Stoof en Harry Piekema een rol in de televisie-uitzending. Schaatsster Irene Schouten reikte de gouden award uit aan de winnaars. 

Stemmen

De heftige strijd om het gouden beeldje barstte 1 februari los toen de stembussen werden geopend in een uitzending van Tijd voor MAX. Het Nederlandse publiek kon tot en met 20 februari stemmen op hun favoriete commercials. In totaal werd een recordaantal van 63.475 stemmen uitgebracht.

Top Tien

Hieronder volgt een overzicht van de top 10 van 2021:

  1. 'Het kleinste grootste liefdesverhaal van het jaar' van Albert Heijn en TBWA\NEBOKO
  2. 'Fritsie' van Staatsloterij en TBWA\NEBOKO
  3. 'Goed eten is samen eten' van PLUS supermarkt en Wunderman Thompson
  4. 'Snollebollekes Juichcape' van Jumbo en Alfred International
  5. 'De wereld van Leah' van KNGF Geleidehonden en Selmore Creative Agency
  6. 'Volop pasen, vol verrassingen' van Albert Heijn en TBWA\NEBOKO
  7. 'Teststraat' van OHRA en Joe Public
  8. 'Maak je HART voor vergeten kinderen in sociaal isolement' van Het Vergeten Kind en WWAV
  9. 'Alle producten voor jou en je gezin' van Kruidvat en DDB Unlimited/Eigen Fabrikaat
  10. 'Er lekker tegenaan' van Jumbo en Alfred International

Alle commercials zijn hier te bekijken.

Hoe werkt de Ster Gouden Loeki?

Elk kwartaal kiest een onafhankelijk publiekspanel van GfK de 10 mooiste, leukste en populairste commercials van dat kwartaal. Dit levert in totaal 40 kwartaalwinnaars op. Deze 40 commercials zijn opnieuw aan een onafhankelijk panel van GfK voorgelegd, met als resultaat de 10 finalisten van het jaar. De winnaar van de Ster Gouden Loeki wordt voor 50% bepaald door het publiekspanel en voor 50% door het Nederlands publiek dat tot en met 20 februari kon stemmen op stergoudenloeki.nl.

Persvraag naar aanleiding van bovenstaand bericht? Neem dan contact op.

Meer Ster Gouden Loeki

Ster Gouden Loeki 2021 Albert Heijn

Het kleinste grootste liefdesverhaal van het jaar

Ster Gouden Loeki 2021 Staatsloterij Fritsie

Fritsie genomineerd voor een Gouden Loeki

Ster Gouden Loeki 2021 KNGF

'De wereld van Leah' verruimt de blik