Een beperkt aantal boodschappen in een commercial werkt. AutoTrack durfde een duidelijke keuze te maken door een check op auto's te garanderen en die boodschap sterk te communiceren. Met resultaat!
Een beperkt aantal boodschappen in een commercial werkt. AutoTrack durfde een duidelijke keuze te maken door een check op auto's te garanderen en die boodschap sterk te communiceren. Met resultaat!
AutoTrack checkt de informatie van elke aangeboden auto. Klopt de kilometerstand? Is de auto weleens total loss geweest? In de commercial met hond Jack in de hoofdrol maken zij een duidelijke keuze door de check te garanderen: ‘Check, check AutoTrack. Dank je wel Jack.’ Het communiceren van een eenduidige boodschap in combinatie met een geslaagde humoristische aanpak werpt zijn vruchten af. Want de commercial komt duidelijk over, zowel qua boodschap als afzender, scoort goed op originaliteit en - héél belangrijk - zet aan tot actie.
Om te bepalen wat het effect en de impact van een dergelijke uitzending zijn, heeft Ster onderzoek uitgevoerd binnen AdMeasure, de effectmetingstool van Ster. De AutoTrack-commercial is voorgelegd aan een panel van 105 mannen en vrouwen en wordt gebenchmarkt ten opzichte van andere commercials in twee categorieën: die van diensten en online shops.
Wij vinden het heel belangrijk dat met deze campagne - ondanks onze reserve over het gebruik van humor - de betrouwbaarheid van onze website zo goed is overgekomen. Bovendien is het aantal bezoekers in de campagneperiode fors gestegen.
In een concurrerende markt is onderscheidend vermogen cruciaal. AutoTrack heeft een duidelijke keuze durven maken door de check op te verkopen auto’s te garanderen en die boodschap heel sterk te communiceren. Uit eerder Ster-onderzoek blijkt al dat een beperkt aantal boodschappen in een commercial goed werkt. Ook hier zien we dat, en hoe! Maar liefst driekwart van de respondenten vindt de commercial duidelijk, 36% zegt wat te hebben aan de commercial van AutoTrack en bij 62% van de respondenten komen de voordelen van AutoTrack duidelijk over. Dat zijn hoge percentages vergeleken met de benchmark in figuur 1. Bij humoristische commercials is het de uitdaging om de afzender duidelijk te communiceren. Dat is hier zeer goed geslaagd.
Een krachtige boodschap in combinatie met een goed geslaagde humoristische aanpak heeft een positief effect op diverse aspecten. Het percentage van de respondenten dat zegt de commercial origineel en boeiend te vinden en de aandacht vindt trekken is (veel) hoger dan doorgaans. De commercial wordt kortom als duidelijk, onderscheidend en aansprekend ervaren!
Dieren dragen bij aan eerlijkheid en sympathie Dieren werken erg goed voor de betrouwbaarheid en sympathie van een merk. Dit bleek al eerder uit Ster-inhoudsanalyses en staat in ons onderzoek ‘Kijk op
tv-commercials’. Ook hier zien we dat terug. Hond Jack draagt positief bij aan aspecten als zorgvuldigheid, eerlijkheid en sympathie.
Last but not least zet deze commercial flink aan om de site AutoTrack.nl te bezoeken bij aanschaf van een auto. 44% van de respondenten zegt dat te gaan doen. Dat is een significant verschil ten opzichte van de benchmarks. Overigens waarderen de respondenten de AutoTrack-commercial overall met een 7,1 ten opzichte van een gemiddeld rapportcijfer van 6,5.
“Uiteraard hebben we gekozen voor een property die staat voor het merk; betrouwbaar, waakzaam, prettig in de omgang. Niet zomaar een hond dus, maar een Jack.Humor in dienst van het product zorgt voor attentiewaarde en likeability van de spot. We zijn er trots op dat dat hier zo goed geslaagd is.”
Vindt de boodschap van de commercial duidelijk
Zet de commercial flink aan om de site te bezoeken
Met een 7,1 waardeert men de commercial
Voor 62% van de kijkers komen de voordelen van Autotrack duidelijk over