Online adverteren bij Ster is beschikbaar voor partijen van Algemeen Nut. Dit biedt mooie, exclusieve kansen. Voor de Museumkaart resulteerde deze kans in een campagne met nog betere resultaten dan verwacht.
Online adverteren bij Ster is beschikbaar voor partijen van Algemeen Nut. Dit biedt mooie, exclusieve kansen. Voor de Museumkaart resulteerde deze kans in een campagne met nog betere resultaten dan verwacht.
De Museumkaart biedt onbeperkt toegang tot meer dan 500 musea. Met meer dan 1,5 miljoen kaarthouders zorgt de Museumkaart voor een duurzame verbinding tussen mensen en musea. Er is altijd wel een goede reden om naar een museum te gaan, ook tijdens de zomerperiode. Dát is wat de Museumkaart met hun campagne wilde laten zien.
Aandacht voor de Museumkaart en de drempel voor een bezoek verlagen: de doelgroep moet worden geïnspireerd en geactiveerd om musea zelf te ervaren. Hoe verwerk je dit in je campagne? Met hun mediabureau Pink Marketing – die hen ontzorgt op gebied van data, media en creatie – gingen ze aan de slag.
Een unieke boodschap ontwikkelen die geloofwaardig, overtuigend en onderscheidend is, én ook nog goed aansluit op de belevingswereld van de gekozen doelgroepen, is nooit eenvoudig. Toch is de Museumkaart daar goed in geslaagd. Er is voor gekozen om diverse soorten musea uit te lichten, en daarmee worden verschillende doelgroepen en interesses aangesproken. De spot bevat een duidelijke call to action en geeft een goede reden om naar de website te gaan. Al met al is deze online video in staat aan diverse doelstellingen te werken: branding, merkoverweging en activatie.
Bij het maken van de mediastrategie was de keuze voor Ster een no brainer. Het aanbod van de NPO sluit namelijk erg goed aan bij de doelgroep van de Museumkaart. Je bereikt snel een groot publiek dat geïnteresseerd is in cultuur en dus ook in de Museumkaart. Bij eerdere campagnes bij de NPO waren de resultaten vrijwel altijd hoger dan de benchmark.
Het NPO-platform biedt financieel aantrekkelijke mogelijkheden voor culturele instellingen om te adverteren, en is daarmee een absolute toegevoegde waarde binnen onze mediastrategie.
Er is voor gekozen om de online campagne in te zetten rondom programma’s zoals We zijn er bijna, de Slimste Mens en het NOS Journaal. Niet alleen omdat deze een groot publiek trekken, maar ook omdat de keuze voor bepaalde programma’s kan bijdragen aan onder andere reclameacceptatie, koopintentie en merkbekendheid. Maar het allerbelangrijkste: onder de kijkers van deze programma’s bevindt zich bij uitstek de doelgroep van de Museumkaart.
De Museumkaartcampagne was zeer geslaagd. De impressies van de online video zijn volledig volgens prognose uitgeleverd. De websitebezoeken zijn echter veel hoger dan verwacht: bijna drie keer zoveel! De click through rate (CTR) was met 0,49% dan ook fors hoger dan onze benchmark (0,32%). Op YouTube – ook een onderdeel van de media-inzet – was de CTR bijvoorbeeld 0,10%.
We hebben het diverse aanbod van musea gebruikt om de doelgroep ‘cultuurliefhebbers’ óók in de zomer te inspireren om een museum te bezoeken. Dit resulteerde, waarschijnlijk in combinatie met het slechte weer, voor meer dan een miljoen museumbezoeken in augustus.
En hoewel het geen doel an sich was, is het toch een mooi resultaat dat ruim 90% de gehele video heeft uitgekeken. Ook dat is hoger dan de Ster-benchmark (89%). De cijfers spreken voor zich en het is gelukt om de doelgroep enthousiast te maken.
De Museumkaartcampagne was wederom succesvol en de organisatie is voornemens om campagnes bij Ster en de NPO in te blijven zetten. Het bereik binnen de culturele doelgroep is sterk en daarmee een toegevoegde waarde binnen de mediastrategie. Ook niet geheel onbelangrijk: de prijzen van zowel display- als online videocampagnes zijn scherp vergeleken met andere partijen. Daarbij zijn er met Ster altijd korte lijnen in het contact en kun je – dankzij de Ster Klantportal, onze handige tool – je campagne helemaal zelf naar wens instellen.
Zelf probeert de Museumkaart altijd verder te kijken dan de korte termijn en dat zouden ze anderen ook aanraden. Het streven? Het huidige succes minimaal te evenaren in de volgende campagne!