Dat radio goed is voor bekendheid is geen nieuws, maar wist je dat het ook een forse piek in websitebezoek kan opleveren? Voor ReplaceDirect bleek inzet van radio naast televisie een schot in de roos.
Dat radio goed is voor bekendheid is geen nieuws, maar wist je dat het ook een forse piek in websitebezoek kan opleveren? Voor ReplaceDirect bleek inzet van radio naast televisie een schot in de roos.
ReplaceDirect zette het totale budget in op zenders van de publieke omroep en profiteerde hiermee van de versterkende effecten van radio naast televisie. Door jarenlang onderzoek in AdMeasure, het onderzoeksinstrument van Ster, weten we veel over de synergetische effecten van multimediale inzet. Zo weten we dat de gecombineerde inzet van radio en televisie wérkt. Vooral op kennisdoelstellingen als merkbekendheid en boodschapoverdracht én op koop- en bezoekintentie.
Om te bepalen wat het effect en de impact zijn van de uitgezonden commercials van ReplaceDirect heeft Ster onderzoek uitgevoerd binnen AdMeasure. De televisie- en radiocommercial zijn voorgelegd aan een panel van 100 mannen en werd gebenchmarkt ten opzichte van andere commercials in de branche Detailhandel.
ReplaceDirect mikt met de campagne op een afgebakende doelgroep; mannen tussen 25 en 64 jaar. De campagne van ReplaceDirect op televisie én radio zorgt direct na uitzending van de commercials voor flinke pieken in het aantal websitebezoekers zoals uit onderstaande grafiek duidelijk blijkt.
Maar dat is niet alles; twee derde van de bezoekers is man en het gros is tussen 25 en 54 jaar. In het hart van de doelgroep dus!
Wij hebben de spot heel bewust op mannen gericht én ingezet. Het is dan ook fantastisch dat de piek in websitebezoek aan ReplaceDirect.nl voor twee derde uit mannen in de leeftijd van 25 tot 54 jaar bestaat. Daar was het ons om te doen. En dat niet alleen; onze merkbekendheid onder mannen is verviervoudigd. De relatief goedkope toevoeging van radio heeft voor ons dus het gewenste effect gehad.
Uit AdMeasure tests van de commercials blijkt dat een hoog aantal respondenten aangeeft dat deze hen aanzetten om de website te bezoeken. Uit pre-tests van deze campagne bleek al dat de spots op zowel radio als televisie aanzetten tot actie. Hieruit blijkt - naast een uitgekiende campagnestrategie - ook de kracht van creatie van de commercials. De koppeling van de radio- en televisiecommercial, in het geval van ReplaceDirect stem en slogan, zorgt ervoor dat consumenten bij het horen van de radiocommercial de televisiecommercial voor zich zien: het visual transfer-effect. Dat zorgt voor meer effect op overwegen, voorkeur en koop-/bezoekintentie dan wanneer er geen sprake is van een overeenkomend element.
De campagne op radio én tv zorgt direct na uitzending voor flinke pieken in het aantal sitebezoekers
Van de bezoekers is man en het gros is tussen 25-54 jaar (de doelgroep van ReplaceDirect)
Geeft aan dat de commercial aanzet om naar de site te gaan
Koppeling van radio en tv zorgt voor meer effect op overwegen, voorkeur en koop-/bezoekintentie