Voor het eerst op tv is spannend. Na jarenlang aanwezig te zijn in de online wereld, startte Sentimo een televisiecampagne bij Ster. Wat zijn de succesfactoren? Hoe vergroot je bijvoorbeeld je merkbekendheid op tv?
Voor het eerst op tv is spannend. Na jarenlang aanwezig te zijn in de online wereld, startte Sentimo een televisiecampagne bij Ster. Wat zijn de succesfactoren? Hoe vergroot je bijvoorbeeld je merkbekendheid op tv?
Sentimo maakt hoogwaardige radiatorbekleding die geschikt is voor vrijwel alle radiatoren. Het doel van de radiatorbekleding is om een leefruimte een nieuwe sfeer te geven, zonder af te doen aan de functionaliteit van de radiator. Met de Sentimo radiatorbekleding voeg je exclusiviteit toe aan je interieur. Niet langer zijn radiatoren storende elementen, maar dragen ze bij aan sfeer en stijl in je huis. Een uniek product voor een goede prijs, die het bedrijf graag in heel Nederland onder de aandacht wilde brengen.
Sentimo was geheel nieuw in de wereld van tv reclame. Ook binnen hun productcategorie waren ze de pionier op TV. Uit onderzoek – uitgevoerd door Data2Decisions – blijkt dat het effect van Tv-reclame voor kleine merken het grootst is. Dat komt doordat zij starten vanuit een kleine positie en vaak een nieuwe propositie communiceren. Dit zorgt voor extra aandacht van de Tv-kijker. Het doel van de televisiecampagne was om meer mensen bekend te laten worden met Sentimo en een stijging in de verkoop teweeg te brengen. Wanneer je Tv-reclame voor het eerst inzet, moet de belangrijkste communicatiedoelstelling van de commercial het verhogen van de merkbekendheid/awareness zijn. Via massamedia is een groot en breed publiek te bereiken en dat is ook nodig om merkgroei te realiseren. Samen met de accountmanager is er goed gekeken naar wat de beste media-inzet moest zijn om de doelen van Sentimo te behalen.
Naast de media-inzet speelt de commercial ook een belangrijke rol bij het behalen van de doelen. Samen met productiebureau Van de Laar & Van Efferen is er een concept tot stand gekomen welke het product liet schitteren en waarin de eenvoud ervan goed werd weergegeven. Gekozen werd voor een 15 seconden hoofdspot waarin het product getoond kon worden, in combinatie met een 5 seconden tag-on om de aandacht nog een keer van de kijkers te pakken. Voor het opbouwen van merkbekendheid blijkt voor kleinere bedrijven een korte commercial het meest effectief te zijn. Korte commercials zijn namelijk goed in staat om het merk duidelijk te communiceren in een kortere tijd. Daarnaast weten we uit eigen onderzoek dat ook een tag-on de naamsbekendheid positief kan beïnvloeden. Gemiddeld scoren commercials met een tag-on 3,7% hoger op spontane merkbekendheid. De hoofdspot en tag-on zijn met een Ster AdMeasure commercialtest getest voor de start van de campagne, om een zo effectief mogelijke spot uit te kunnen zenden. Uit de commercialtest kwamen mooie resultaten.
De spot van Sentimo werd gewaardeerd met maar liefst een 7,3. Dat is beduidend hoger dan het gemiddelde (6,6) in de huis & tuin branche. De spot werd als zeer origineel (64%) en boeiend (52%) ervaren, en het was voor bijna iedereen duidelijk dat het om radiatorbekleding ging (91%!). De spot focust zich geheel op de radiatoren en is in dat opzicht simpel van aard. Juist daardoor konden de functionaliteit en kwaliteit goed onder de aandacht worden gebracht.
Sentimo | Huis & Tuin benchmark | |
Kwaliteit | 48% * | 19% |
Uniek | 54% * | 24% |
Overtuigend | 57% * | 29% |
Geloofwaardig | 65% * | 38% |
Zet aan om naar de website te gaan | 40% * | 13% |
*Significant
Met de media-inzet en de spot gereed voor uitzending kon Sentimo met een gerust hart van start. Gelukkig hadden ze een aantal maanden van tevoren ook hun productielijn al op de hoogte gebracht van de marketingplannen, zodat deze er logistiek ook klaar voor waren. De resultaten van de campagne waren namelijk boven verwachting! Ze hadden natuurlijk gehoopt op een mooie stijging in omzet en meer traffic op de website. En hoewel uit de Ster AdMeasure commercialtest ook bleek dat de spot mensen kon aanzetten om naar de website te gaan, is het toch even afwachten of dat daadwerkelijk ook gebeurt.
De campagne heeft onze verwachtingen overstegen: we hebben meer omzet gedraaid, meer traffic gegenereerd (stijging van 300%) en onze naamsbekendheid is enorm gegroeid.
Het succes van deze eerste campagne heeft ze doen besluiten de campagne van 3 maanden te verlengen met een maand.
Bronvermelding