Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies

Ster bestaat 60 jaar. Al zes decennia verbinden we merken met miljoenen Nederlanders via televisie, radio en online. Sinds 2006 testen we met Ster AdMeasure duizenden commercials om te ontdekken wat écht werkt. Sta je op het punt een commercial te maken? Een effectieve commercial maakt echt het verschil. Wat zijn de meest gegeven adviezen uit onze tests? En welke inzichten kun je direct toepassen? Profiteer van deze acht gouden tips!

1. VOEG EEN TAG-ON toe aan je commercial 

Een commercial met tag-on bestaat uit twee delen: een hoofdcommercial en een korte vervolgspot die binnen hetzelfde reclameblok wordt uitgezonden. Waarom is dit zo effectief? Door een tag-on onthouden consumenten je merknaam en boodschap beter. Dit vergroot de kans dat ze actie ondernemen, zoals je merk online opzoeken of je product kopen. 

2. HOUD HET SIMPEL EN EENVOUDIG 

Een commercial met te veel of onduidelijke boodschappen kan verwarrend zijn en de aandacht van de boodschap afleiden. Dit kan zelfs irritatie oproepen bij de kijker of luisteraar. Beperk je tot twee tot maximaal vier boodschappen en gebruik heldere, eenvoudige taal. Let bij televisiecommercials of online video’s ook op visual vampiers. Dit zijn afleidende beelden, zoals gezichten, die de aandacht wegnemen van belangrijke elementen zoals je merk, product of prijsaanbieding.   

3. PAS de probleem-oplossing structuur goed toe 

Veel effectieve commercials volgen een probleem-oplossing structuur: een probleem wordt geschetst en jouw product of dienst biedt de oplossing. Dit werkt alleen als je het goed toepast. Zorg dat je niet te lang blijft hangen in het probleem, maar geef voldoende ruimte aan de oplossing, waarbij jouw merk, product of dienst de held is van het verhaal. 

4. Weet wat werkt bij jouw doelgroep 

Wat wel en niet werkt in een commercial hangt af van jouw doelgroep. Ouderen hechten bijvoorbeeld meer waarde aan rust en uitgebreide informatie. Ze ervaren hun ‘subjectieve leeftijd’ als 10-15 jaar jonger dan ze werkelijk zijn en voelen zich eerder aangesproken door vitale personages die energie en zelfstandigheid uitstralen. Wil je weten hoe jouw doelgroep reageert? Vraag het onze research consultants.

5. Vergeet de kracht van geluid niet 

Audio is net zo belangrijk als beeld. Kies heel bewust voor stemmen, muziek, geluiden en een audiologo die bij je merk passen. Een herkenbaar en consistent geluid verhoogt niet alleen de commercialherinnering, maar ook de overweging en koopintentie.

6. Merkverwijzingen slim verwerken  

Wanneer noem je je merk in je commercial en wat doe je met je logo? Voor televisiecommercials werkt het beter om je logo op natuurlijke wijze te laten verschijnen
(bijvoorbeeld op verpakkingen, kleding, of voertuigen) in plaats van het continu in beeld brengen. In een radiocommercial is het juist slim om je merk direct aan het begin te noemen om de herkenning en impact te vergroten.

7. Test je commercial   

Een commercial laten testen levert veel waardevolle inzichten op. Je ontdekt of je boodschap goed overkomt en of je de doelgroep aanzet tot gedrag. Kleine aanpassingen kunnen al het verschil maken tussen een gemiddelde en een ijzersterke commercial.

8. Blijf consistent    

Heb je al een sterke commercial? Wees niet te snel geneigd om te vernieuwen. Veel merken stappen te vroeg over op iets nieuws, terwijl een effectieve campagne juist aan kracht wint naarmate deze langer loopt. Een goede creatieve campagne kan jarenlang impact maken.

Meer weten? 

Met deze 8 tips zorg je voor een effectievere commercial en vergroot je de impact van je campagne. Wil je meer weten over creatietips of het laten testen van je commercial met Ster AdMeasure? Neem dan vooral contact op. Wij helpen je graag verder.

Meer over effectiviteit in reclame en Ster 60 jaar

Starten met radioreclame in 2025? Alle basics in één inspirerende podcast

Wat adverteren bij Ster kan doen voor reclamestarters

Ster viert 60 jaar in het Nederlandse medialandschap