Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies

De iconische reclameleeuw is alweer ruim vier jaar terug op de Nederlandse televisie. Wie is hij, hoe wordt hij gemaakt en wat heeft jouw merk eraan? In deze blog zetten we het voor je op een rij.

Een stukje geschiedenis

Toen Ster haar eerste commercials uitzond, werden deze nog gescheiden door een beeld van golvend water. Poppenfilm-producent Joop Geesink zag een kans: waarom niet die paar secondes vullen met een leuker filmpje? In 1972 bedacht hij daarom een onhandig, grappig leeuwtje en presenteerde zijn idee aan de toenmalige Ster-directeur Chris Smeekes. Die zag er wel wat in, bestelde enkele proeffilmpjes en liet onderzoek doen. De reclamewereld was sceptisch – het zou afleiden van hun boodschappen – maar het Nederlands publiek zei volmondig ‘ja’. En zo was Loeki de Leeuw ineens op de televisie. Logisch ook, een leeuw: dieren doen het altijd goed en omdat het om filmpjes op de Nederlandse televisie zou gaan, was de Nederlandse leeuw een inspiratiebron.

Zo wordt Loeki gemaakt

De pop Loeki is 25 centimeter lang, zijn velletje van vilt en zijn pruik is van haar. Van buiten ziet hij eruit als een aaibaar leeuwtje, maar van binnen zit een aardige metalen constructie. Dat is nodig, want de pop wordt namelijk in stop-motion animatietechniek tot leven gebracht. Tegen een blue screen, op een set in een studio, wordt Loeki telkens weer in een nieuwe pose gezet en vastgelegd. De metalen constructie maakt dat hij voor de camera beeld voor beeld, pose na pose, strak blijft staan. 100 beelden zijn er nodig voor één filmpje van vier seconden.

Het Asjemenou-effect

In 2021 keerde Loeki, na 17 jaar afwezigheid, terug op de buis. Het leeuwtje vormt daarmee de wettelijke vereiste scheiding tussen de NPO-programma’s en de reclameblokken. Om de impact van deze terugkeer in kaart te brengen heeft Ster – in samenwerking met DVJ Insights – onderzoek gedaan naar Loeki onder zowel het Nederlandse publiek als onder de zakelijke doelgroep. En wat blijkt: Loeki is niet alleen leuk voor de kijker, maar ook effectief voor bedrijven in het reclameblok.

De positieve associaties die Loeki oproept zijn namelijk uniek voor de kleine leeuw. Dit draagt bij aan de onderscheidenheid van de Ster-reclameblokken ten opzichte van andere reclameblokken. Loeki zorgt er ook voor dat de televisiekijker meer aandacht voor het reclameblok heeft. Bovendien blijkt dat het reclame-icoon de Ster-blokken aantrekkelijker maakt en een positieve invloed heeft op de waardering van het reclameblok. Loeki zorgt hierdoor voor een hogere bereidheid om reclame te kijken en meer reclame-acceptatie onder kijkers.

Loeki maakt het reclameblok leuker om naar te kijken en biedt voordelen voor de merken die in deze reclameblokken te zien zijn. De positieve associaties van Loeki stralen af op deze merken en de verhoogde aandacht en waardering hebben een positieve invloed op de impact van hun reclame. Asjemenou!

En wist je dit al?

·         In de beginjaren duurden de filmpjes van Loeki negen seconden.

·         Inmiddels zijn er zo’n 7.500 filmpjes gemaakt.

·         De Loden Leeuw is geen ‘familie’ van Loeki of de Ster Gouden Loeki.

·         Ter ere van Loeki zijn 50e verjaardag heeft de Koninklijke Nederlandse Munt een Loeki-herdenkingsmunt uitgegeven.

·         NPO Radio 2 dj’s Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte zijn groot fans van Loeki. Met hun ‘bring-Loeki-back’-petitie haalden ze binnen een dag ruim 10.000 handtekeningen op.

·         Loeki is 10 jaar te zien geweest op de Franse nationale zender TF1.

·         De mascotte voor het Japanse themapark ‘Huis ten Bosch’ – een replica van een Nederlands stadje – was niemand minder dan Loeki.

Ook interessant

De geschiedenis van Loeki

De making-of Loeki de Leeuw

Wist je dit al over Loeki de Leeuw?

Loeki de Leeuw

De impact van Loeki de Leeuw