De arbeidsmarkt staat op dit moment flink onder druk. Dat komt met name door een recordgroei van het aantal openstaande vacatures (82 duizend). In het tweede kwartaal van 2021 stonden er tegenover elke 100 werklozen 106 openstaande vacatures (CBS). Vooral in de IT-branche is het lastig om deze vacatures te vullen. Reden voor Cegeka - aanbieder van IT-oplossingen, diensten en consultancy - om een wervingscampagne op radio te starten. Doel: goede IT’ers en IT-consultants aantrekken.
Waarom het medium radio?
“Met de radiocampagne bereiken we een brede doelgroep; deze campagne is een mooie aanvulling op onze online campagnes. Daarnaast ondersteunt de campagne - en de daarmee verkregen hogere bekendheid - het werk van de recruiters, die minder tijd kwijt zijn aan het vertellen wie Cegeka is.”
En wat was voor jullie de belangrijkste aanleiding om bij Ster in te zetten?
“Het was op advies van het mediabureau (Zigt), die heeft gekeken naar ons budget en onze doelgroep. Daaruit is een mix gekomen van digitale radio en etherradio en bereik- en nichezenders. De NPO-zenders NPO Radio 2 en NPO 3FM hadden daarin een groot aandeel. Wij zijn een organisatie met een bescheiden marketingbudget en een massamedium als radio ligt niet voor de hand. Het was voor ons een grote stap en heel prettig dat we deze stap konden nemen binnen het budget.”
Wat was de insteek van de campagne?
“Met de radiocampagne willen we Cegeka bekender maken als aantrekkelijke en ambitieuze IT-werkgever in Nederland, waar volop mogelijkheden zijn om je te ontwikkelen en met ons mee te groeien. Ook is de campagne bedoeld om IT’ers en IT-consultants naar onze werken-bij website te trekken.”
Hoe was het voor jullie om een radiocommercial te laten maken?
“Ik ben zelf bij de opnames aanwezig geweest en vond het bijzonder leuk om mee te maken. Knap ook hoe subtiele aanpassingen in uitspraak een groot verschil kunnen maken.”
Wat heeft het jullie tot nu toe gebracht?
“Uit onderzoek is gebleken dat de uplift in websiteverkeer groot was, 258% meer traffic dan we hadden kunnen verwachten als we geen radio hadden ingezet. Ook was er een positief resultaat in aantallen pageviews en ingevulde sollicitatieformulieren, wat natuurlijk het uiteindelijke doel is. We hadden gehoopt dat radio zou bijdragen aan het websiteverkeer en zijn blij dat dit inderdaad ook gebeurd is.”
Cegeka kon als een van de eerste merken meelopen in de Ster Radiometer, een pilot van Ster samen met Mediasynced. Daarin analyseerden we het effect van de radiocampagne op de websitebezoeken aan de hand van NLO-radiocijfers en Google Analytics. Mediasynced heeft hier een geavanceerd model voor ontwikkeld. Er werd een flinke groei gemeten van het aantal sessies op de website van Cegeka. Daarnaast zagen we een verdubbeling (+99%) van het aantal bezochte pagina’s en de behaalde doelen (invullen van sollicitatieformulier, +122%).