Loeki heeft in zijn 50-jarig bestaan van alles meegemaakt: jarenlang was hij te zien rondom de reclameblokken op de publieke omroep. In de filmpjes beleeft hij verschillende onhandige avonturen waarna veelal zijn bekende kreet luidt: asjemenou!
Vorig jaar keerde Loeki, na 17 jaar afwezigheid, terug rondom de reclameblokken van Ster. Het leeuwtje vormt daarmee de wettelijke vereiste scheiding tussen de NPO-programma’s en de reclameblokken. Om de impact van deze spectaculaire terugkeer in kaart te brengen heeft Ster in samenwerking met DVJ Insights onderzoek gedaan naar Loeki onder zowel het Nederlandse publiek als onder de zakelijke doelgroep.
Uit dit onderzoek blijkt dat Loeki de Leeuw een grote bekendheid geniet: meer dan negentig procent van de Nederlanders weet wie de leeuw is. Daarbij zijn de associaties die mensen met het onhandige leeuwtje hebben uitsluitend positief: zo wordt Loeki als leuk, grappig en gezellig ervaren en roept hij nostalgische gevoelen op bij kijkers. Voor bedrijven is het leeuwtje ook een toegevoegde waarde: tachtig procent geeft aan de aanwezigheid van hem relevant te vinden wanneer ze een reclamecampagne inzetten of dit overwegen.
Het kleine reclameleeuwtje blijkt niet alleen leuk te zijn, maar ook effectief. De positieve associaties die Loeki oproept zijn namelijk onderscheidend, oftewel uniek voor de kleine leeuw. Dit draagt bij aan de onderscheidenheid van de Ster-reclameblokken ten opzichte van andere reclameblokken. Loeki zorgt er ook voor dat de televisiekijker meer aandacht voor het reclameblok heeft. Bovendien blijkt dat Loeki de Ster-blokken aantrekkelijker maakt en een positieve invloed heeft op de waardering van het reclameblok. Loeki zorgt hierdoor voor een hogere bereidheid om reclame te kijken en meer reclame-acceptatie onder kijkers.
Loeki maakt het reclameblok leuker om naar te kijken en biedt voordelen voor de merken die in deze reclameblokken te zien zijn. De positieve associaties van Loeki stralen af op deze merken en de verhoogde aandacht en waardering hebben een positieve invloed op de impact van hun reclame. Kortom: Het Asjemenou-effect.
Wil jij met je merk ook profiteren van de impact van Loeki de Leeuw? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze accountmanagers.
Geschreven door Ruben van Ee