Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies

NPO Radio 2 blijft marktleider en NPO Radio 5 blijft scoren. Dat blijkt uit de luistercijfers van maart en april die vanmorgen door het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) zijn gepubliceerd.

NPO Radio 2 behoudt koppositie

Top 2000-zender NPO Radio 2 blijft ook deze luisterperiode de beste cijfers scoren in de doelgroep 10+. De zender behaalt een marktaandeel van 12,5 procent, een groei ten opzichte van vorige maand toen nog een aandeel van 12,3 procent genoteerd kon worden. NPO Radio 2 laat hiermee alle andere zenders achter zich en vergroot zelfs de afstand naar de tweede plek. Ook in de doelgroep 25-67 blijft de zender bovenaan met een aandeel van 14,3 procent.

NPO Radio 5 zet jaarlijkse groei door

NPO Radio 5 laat in 10+ een forse groei zien in vergelijking met dezelfde luisterperiode een jaar geleden: de zender behaalt in maart en april en aandeel van 6,4 procent, waar dit in dezelfde maanden in 2021 nog 5,9 procent was. In vergelijking met de vorige luisterperiode daalt de zender licht.

Ook in de kerndoelgroep 55+ stijgt het klassieke radiostation ten opzichte van vorig jaar: NPO Radio 5 groeit daar met maar liefst 8 procent van 11,3 procent in 2021 naar 12,2 procent in 2022.

NPO Radio 1 laat deze luisterperiode vooral mooie cijfers zien in kerndoelgroep 46-67. De nieuws- en actualiteitenzender zet daar de stijgende lijn door en groeit naar 8,3 procent, waar dit in januari en februari nog 8,1 procent was en in november en december zelfs nog 7 procent. In 10+ daalt NPO Radio 1 iets ten opzichte van een maand geleden.

NPO Radio 3FM en NPO Radio 4 blijven stabiel: beide zenders behalen hetzelfde marktaandeel als tijdens de vorige luisterperiode (respectievelijk 2,2 en 2,3 procent). In hun kerndoelgroepen 25-45 en 55+ groeien ze beide respectievelijk naar 4 procent.

Volop scoren in de zomer met NPO Radio

Vooruitkijkend naar de aankomende zomermaanden, staat er voor zowel merken als luisteraars weer veel moois op het programma. Zo staat NPO Radio 1 in het teken van sport met de Tour de France en het EK voetbal voor vrouwen. Dé wielerronde van Frankrijk belooft een spektakel te worden en hiervoor zijn nu al speciale radiopakketten beschikbaar.

NPO Radio 2 richt zich op andere, grote evenementen: Concert at Sea, North Sea Jazz en de Nijmeegse Vierdaagse krijgen een plaats op de grootste zender van Nederland. Festivalliefhebbers kunnen hun hart ophalen op NPO 3FM, de radiozender zal aanwezig zijn bij LowLands (19 t/m 21 augustus), en NPO FunX, waar het Woo Hah Festival (1 t/m 3 juli) en het Latin Village Festival (21 en 22 augustus) uitgezonden worden. NPO Radio 5 viert eveneens de zomer met Bestemming Radio 5: van 5 juli tot en met 27 augustus zendt de zender zomerse muziek uit.  

Meer leren over radioreclame?

Herken je de kansen die deze mooie radioprogrammering biedt, maar heb je nog vragen of twijfels over het inzetten van een radiocampagne? Waar begin je bijvoorbeeld met het maken van een radioreclame? Wat zijn de voordelen voor jouw merk en hoe meet je de effecten? Op deze vragen en meer vind je het antwoord in het gratis Ster Webinar gepresenteerd door NPO Radio 2-dj Wouter van der Goes. Het webinar is hier terug te kijken.

Benut jij de kansen deze zomer?

Kortom, er zijn volop kansen op radio in de komende zomermaanden. Wil je meer weten over de voordelen van een radiocampagne bij NPO Radio of aanwezig zijn rondom de Tour, het EK voetbal voor vrouwen of Lowlands? Neem dan contact op met een van onze accountmanagers.

Meer weten?

Meer weten?

Kees-Jan van Ruler

media-adviseur
+31 35 672 55 64 kees-jan.van.ruler@ster.nl

Vul je voornaam in.
Vul je achternaam in.
Vul je e-mail in.
Vul je telefoonnummer in.
Vul je voornaam in.
Vul je achternaam in.
Vul een geldig e-mailadres in.

Meer over NPO Radio

Webinar radio: ontdek de impact van radioreclame

Luistercijfers: NPO Radio 2 marktleider en alle andere NPO-zenders stijgen