Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies
NPO Radio 2 is ruim 2,5 jaar marktleider op 10+ en NPO Radio 1 en 3FM zitten in de lift. Dat blijkt uit de luistercijfers van mei en juni die vanmorgen door het Nationaal Luister Onderzoek zijn gepubliceerd.

NPO Radio 2 ruim 2,5 jaar marktleider

NPO Radio 2 is deze luisterperiode opnieuw de grootste zender in 10+. Met een marktaandeel van 12,1% in mei en juni mag de zender zich al ruim 2,5 jaar marktleider noemen in deze doelgroep. Ook in de kerndoelgroep 25-67 staat NPO Radio 2 steevast bovenaan: al bijna drie jaar – 34 maanden – topt de zender daar de lijsten. Deze periode met een aandeel van 13,9%.

Voor merken biedt NPO Radio 2 veel kansen. De zender is in totaal marktleider in maar liefst tien doelgroepen, waaronder business-to-business, 46-67 jaar, ZZP’ers, eigenhuisbezitters en meer:

NPO Radio 1 stijgt

NPO Radio 1 zit deze luisterperiode in de lift en behaalt een marktaandeel van 8,4% in 10+. Een stijging van 1% ten opzichte van mei en juni vorig jaar, toen het marktaandeel nog 7,4% was. Ook in vergelijking met de vorige luisterperiode van april en mei stijgt de zender, met 0,2%.  

De komende periode belooft dé nieuws- en actualiteitenzender opnieuw veel moois. Na het EK Voetbal en de Tour de France is vanaf 23 juli ook de Olympische Spelen op de voet te volgen bij NPO Radio 1. Meer weten over de mogelijkheden van deze publiekstrekker? Bekijk dan de speciale pakketten.

NPO Radio 3FM groeit in 20-49, 25-45 en 10+

Naast NPO Radio 1 laat ook NPO 3FM een mooie groei zien. Zo loopt het aandeel van de zender in de doelgroep 20-49 op naar 3,8%. Ook in de kerndoelgroep 25-45 zien we een stijging, van 4,1% in maart en april naar 4,5% deze luisterperiode. In 10+ laat 3FM eveneens een toename zien.

NPO Radio 5: stijging ten opzichte van 2020

NPO Radio 5 ziet deze luisterperiode in 10+ een marktaandeel van 5,5%. Een groei van 0,6% ten opzichte van dezelfde periode in 2020, toen het marktaandeel van de zender nog 4,9% was. In vergelijking met de vorige luisterperiode daalt de zender licht. NPO Radio 4 toont tevens een lichte daling.

Mooie vooruitzichten

Ook de komende periode is er genoeg te beleven op NPO Radio. Zo staat NPO Radio 5 in het teken van de zomer met zomerse muziek. Op 27 augustus sluit de zender de zomer af met het NPO Radio 5 Vakantieconcert, waar zanger Stef Bos zal optreden.

Verder vinden er in de vakantieperiode een aantal wisselingen van DJ's plaats en zien we bijvoorbeeld Daan Boom en Stijn van Vliet, bekend van Streetlab, hun radiodebuut maken als vervanging van Wijnand Speelman in het programma De Tussentijd.

Voor het najaar staat er eveneens al veel op de planning. Zo staat NPO Radio 2 in september een week lang in het teken van KWF Kankerbestrijding en zullen de FunX Music Awards weer plaatsvinden.

Ook groeien met NPO Radio?

Benieuwd naar jouw kansen op NPO Radio? Neem dan gerust contact op met een van onze accountmanagers.

Meer weten?

Meer weten?

Daphne Mylonas

accountmanager
+31 35 672 55 16 daphne.mylonas@ster.nl

Vul je voornaam in.
Vul je achternaam in.
Vul je e-mail in.
Vul je telefoonnummer in.
Vul je voornaam in.
Vul je achternaam in.
Vul een geldig e-mailadres in.

Meer over NPO Radio

De ideale radiocampagne - tips van 5 radiostrategen

Luistercijfers: NPO Radio 2 voor de 30ste keer op rij marktleider

Milieudefensie