NPO Radio 2 behaalde in deze periode een marktaandeel van 11,9% in de 10+ doelgroep en behoudt het marktleidersschap. De zender blijft tevens marktleider in de doelgroep 25-67 (13,9%). Ook in de waardevolle doelgroep van 45-65 jaar blijft de Top 2000-zender koploper met 15,1%.
Deze laatste leeftijdscategorie is vanwege de gemiddelde leeftijd van radioluisteraars (51 jaar) interessant om naar te kijken. Zo lichtte ook opiniepeiler Gijs Rademaker uit tijdens Ster Focus 2021. Hij benoemt de leeftijdsgroep van 40-65 jaar als de grootste groep radioluisteraars met het hoogst besteedbare inkomen. In de onderstaande grafiek zien we terug dat NPO Radio 2 aan kop blijft in deze waardevolle radio-luisterende 45-65 doelgroep:
NPO 3FM maakt een groei door in marktaandeel. De zender stijgt met 0,2% marktaandeel in 10+. Ook in de eigen doelgroep doet de jongerenzender het goed: in 25-45 is 3FM met 0,9% geklommen. In de doelgroep 20-49 stijgt 3FM met 0,7%, een mooi resultaat voor de zender.
NPO Radio 1, 4 en 5 volgen deze klimmende trend in marktaandeel. Radio 1 is niet alleen met 0,2% marktaandeel gestegen (van 8,4 naar 8,6 %), ook binnen de eigen doelgroep doet de zender het goed: in de 46-67 doelgroep is de zender met 1,3% gestegen (van 7,6% naar 8,9)! Verder stijgt NPO Radio 4 met 0,4% marktaandeel in 10+, evenals NPO Radio 5 die groeit van 4,8% naar 5,0% marktaandeel.
NPO Radio 5 doet het overigens veel beter dan vorig jaar in de periode van september en oktober. In vergelijking met het marktaandeel in 10+ van vorig jaar (3,9%) scoort de zender nu flink hoger (5,0%) in dezelfde doelgroep! Als kers op de taart is bij Radio 5 op maandag 23 november de Evergreen Top 1000 van start gegaan. Wil jij hier met jouw merk nog bij zijn? Dat kan! Neem vooral contact op met een van onze accountmanagers.
Nu alle Sinterklaas- en kerstvoorbereidingen in volle gang zijn, komt ook de Top 2000 steeds dichterbij. Vorig jaar verbrak NPO Radio 2 mede dankzij de Top 2000 het record in marktaandeel met maar liefst 19 procent! Met deze fantastische resultaten kunnen we alvast vooruitblikken op wat deze feestelijke hitlijst op radio dit jaar te bieden heeft. Wil jij weten welke voordelen adverteren rondom de Top 2000 heeft voor jouw merk? Onze klant Oikocredit vertelde erover. Nieuwsgierig? Bekijk dan hier het interview met Oikocredit in onze Klant aan het woord video!
Meer weten over hoe je als merk van hét jaarlijkse radio-evenement van Nederland kan profiteren? Bekijk dan ons Top 2000-pakket.
Al met al dus voldoende redenen om dit najaar aanwezig te zijn op NPO Radio. Meer weten of direct in actie komen? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze accountmanagers!