Ten opzichte van de vorige luisterperiode stijgt NPO Radio 2 met maar liefst 4,8% op 10+. Dit brengt de Top 2000-zender op een marktaandeel van 16,6%, een percentage waarmee de zender ruim aan top staat. Ook in de doelgroepen 25-54 en 25-67 is de zender de grootste, met respectievelijk een aandeel van 18,6% en 19%.
NPO Radio 5 groeit door op 55+
NPO Radio 5 stijgt ook in de laatste maanden van 2021 in de kerndoelgroep, 55+. De zender ziet hier de afgelopen luisterperiode een stijging van 1,2% naar een aandeel van 13,5% en sluit hiermee het jaar af met een hoger aandeel dan waar het mee begon. In de eerste luisterperiode van 2021 had de zender namelijk nog een aandeel van 10%.
Op 10+ laat NPO Radio 5, na een gigantische stijging in de luistercijfers van oktober en november, een lichte daling zien van 0,3% naar een marktaandeel van 8,6%.
NPO 3Fm noteert lichte stijging op 10+
Net als NPO Radio 2, laat ook NPO 3FM een stijging zien in de doelgroep 10+, maar dan van 0,1%. De zender is daarmee een van de weinige zenders die afgelopen luisterperiode een groei kan noteren in deze doelgroep. De laatste maanden van 2021 stonden voor 3FM in het teken van Serious Request en het Glazen Huis, waarmee ruim 2 miljoen euro werd opgehaald voor het Wereld Natuur Fonds.
NPO Radio 1 en NPO Radio 4 laten, mogelijk door de kerstprogrammering in het radiolandschap, deze periode een daling zien in de doelgroep 10+.
Radiozenders NPO groeien vijf jaar op rij
In 2021 doen de radiozenders van de NPO het goed. Het gezamenlijke luistertijdaandeel van NPO Radio 1, 2, 4, 5 en NPO 3FM stijgt voor het vijfde jaar op rij, naar een gemiddelde van 31,6%, een mooie groei van 0,4% ten opzichte van 2020. Marktleider NPO Radio 2 is over heel 2021 markleider met een aandeel van 13,1 % (10+).
De top 2000 blijft scoren
Ook afgelopen decemberperiode had Radio 2 weer een groot succes, met de vertrouwde Top 2000. De lijst der lijsten bereikte (met radio, tv en online) 75% van alle Nederlanders en is gewaardeerd met het rapportcijfer 8, volgens representatief onderzoek van de NPO door Radiocall.
NPO radio 5 maakt fantastische groei door in 2021
Naast de succesvolle zender NPO Radio 2, groeit NPO Radio 5 naar recordhoogte: de zender behaalt een gemiddeld luistertijdaandeel van 6%, een toename van een volle procent. Ook NPO Radio 1 groeit naar 8%, het hoogste aandeel sinds 2005. NPO Radio 4 komt in 2021 uit op 2,3% en NPO 3FM op 2,1%.
Jurre Bosman directeur NPO Audio: “Deze mooie luistercijfers zijn een geweldig compliment voor alle makers. De optelsom van de programma's van de omroepen levert aantrekkelijke radiozenders op, die een grote rol spelen in het dagelijks leven van miljoenen luisteraars.”