Ten opzichte van de vorige luisterperiode stijgt NPO Radio 2 met maar liefst 4,8% op 10+. Dit brengt de Top 2000-zender op een marktaandeel van 16,6%, een percentage waarmee de zender ruim aan top staat. Ook in de doelgroepen 25-54 en 25-67 is de zender de grootste, met respectievelijk een aandeel van 18,6% en 19%.
NPO Radio 5 stijgt ook in de laatste maanden van 2021 in de kerndoelgroep, 55+. De zender ziet hier de afgelopen luisterperiode een stijging van 1,2% naar een aandeel van 13,5% en sluit hiermee het jaar af met een hoger aandeel dan waar het mee begon. In de eerste luisterperiode van 2021 had de zender namelijk nog een aandeel van 10%.
Op 10+ laat NPO Radio 5, na een gigantische stijging in de luistercijfers van oktober en november, een lichte daling zien van 0,3% naar een marktaandeel van 8,6%.
Net als NPO Radio 2, laat ook NPO 3FM een stijging zien in de doelgroep 10+, maar dan van 0,1%. De zender is daarmee een van de weinige zenders die afgelopen luisterperiode een groei kan noteren in deze doelgroep. De laatste maanden van 2021 stonden voor 3FM in het teken van Serious Request en het Glazen Huis, waarmee ruim 2 miljoen euro werd opgehaald voor het Wereld Natuur Fonds.
NPO Radio 1 en NPO Radio 4 laten, mogelijk door de kerstprogrammering in het radiolandschap, deze periode een daling zien in de doelgroep 10+.
In 2021 doen de radiozenders van de NPO het goed. Het gezamenlijke luistertijdaandeel van NPO Radio 1, 2, 4, 5 en NPO 3FM stijgt voor het vijfde jaar op rij, naar een gemiddelde van 31,6%, een mooie groei van 0,4% ten opzichte van 2020. Marktleider NPO Radio 2 is over heel 2021 markleider met een aandeel van 13,1 % (10+).
Ook afgelopen decemberperiode had Radio 2 weer een groot succes, met de vertrouwde Top 2000. De lijst der lijsten bereikte (met radio, tv en online) 75% van alle Nederlanders en is gewaardeerd met het rapportcijfer 8, volgens representatief onderzoek van de NPO door Radiocall.
Naast de succesvolle zender NPO Radio 2, groeit NPO Radio 5 naar recordhoogte: de zender behaalt een gemiddeld luistertijdaandeel van 6%, een toename van een volle procent. Ook NPO Radio 1 groeit naar 8%, het hoogste aandeel sinds 2005. NPO Radio 4 komt in 2021 uit op 2,3% en NPO 3FM op 2,1%.
Jurre Bosman directeur NPO Audio: “Deze mooie luistercijfers zijn een geweldig compliment voor alle makers. De optelsom van de programma's van de omroepen levert aantrekkelijke radiozenders op, die een grote rol spelen in het dagelijks leven van miljoenen luisteraars.”
In februari beginnen de Olympische Winterspelen in Beijing. Ook komend jaar wordt hier op radio veel aandacht aan besteed. In 2018 werd er in de periode rondom de Winterspelen méér NPO Radio 1 geluisterd dan gewoonlijk in februari. En wist je dat 25% van de NPO Radio 1-luisteraars deze zender spontaan associeert met sport? Een échte sportzender dus! Je volgt de spannende wedstrijden live via NPO Radio 1 vanaf 4 februari. Ben jij erbij met jouw merk?
Met het inzetten van radioreclame bij de NPO bereik je een groot én breed publiek. Daarbij beloont Ster een match tussen mediagedrag en -inzet. Zet je 23% van jouw radiocampagnes inzet bij Ster? Dan ontvang je 8% korting. Wil je meer weten over deze korting? Lees hier verder!
We beginnen het jaar 2022 positief met NPO Radio 2 als marktleider op 10+, 25-54 en 25-67 en kijken uit naar de kansen die dit (sport)jaar je kan brengen! Wil jij meer weten over reclame rondom de radioprogrammering van de NPO en de mogelijkheden voor jouw merk bij Ster? Neem dan contact op met onze accountmanagers.