Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies
NPO Radio 5 blijft groeien. De zender stijgt tot recordhoogte in 10+, 25-67 én kerndoelgroep 55+. Dat blijkt uit de luistercijfers van oktober en november, die vanmorgen door het Nationaal Luisteronderzoek (NLO) zijn gepubliceerd.

NPO Radio 5 groeit door

NPO Radio 5 laat deze luisterperiode een groei zien in meerdere doelgroepen. Zo stijgt de zender in de kerndoelgroep 55+ van 11,7% in de vorige luisterperiode, een record, naar maar liefst 13,7% in oktober en november. De zender verhoogt daarmee het record met twee procent én zet zo de stijgende lijn van de afgelopen jaren in dezelfde meetperiode voort:

De zender behaalt daarnaast meer records. Op 10+ stijgt NPO Radio 5 naar 7,1%. Het hoogste aandeel sinds 2000 én een forse groei: de zender behaalde hier vorige maand nog een aandeel van 6%. In de doelgroep 25-67 noteert de zender ook een record sinds de eeuwwisseling. NPO Radio 5 groeit daar van 3,8% naar 4,7%.

Deze mooie cijfers komen na twee maanden die voor NPO Radio 5 in het teken stonden van de Evergreen Top 1000, waarvan eind oktober de stemweek was. Kijkend naar volgend jaar staan er opnieuw mooie radiomomenten op de agenda van de zender. Zo kunnen we in februari weer genieten van de Week van de Jaren 60 en in april van de Week van de Arbeidsvitaminen.

NPO Radio 4 groeit, NPO Radio 1 stabiel

Naast NPO Radio 5 kan ook NPO Radio 4 deze luisterperiode hogere cijfers noteren. Het radiostation voor klassieke muziek stijgt in vergelijking met de vorige meetperiode met 0,1% in 10+ én in de kerndoelgroep 55+. De zender heeft hiermee in deze doelgroepen een aandeel van respectievelijk 2,5% en 4,3%.

NPO Radio 1 blijft deze meetperiode stabiel met 7,7% in 10+. De nieuws- en actualiteitenzender ziet in de kerndoelgroep 46-67 wel een stijging, naar eveneens 7,7%.

Top 3 in 10+

Kijkend naar 10+ zien we dat de top 3 gelijk blijft met de vorige luisterperiode. NPO Radio 2 behoudt met 11,8% een sterke tweede positie. De zender registreert hiermee een lichte daling in vergelijking met de vorige meetperiode, toen het aandeel nog 11,9% was. In de doelgroep 25-67 behaalt NPO Radio 2 een aandeel van 13,6%. In de doelgroepen business-to-business en zwaar zakelijke beslissers blijft de zender de grootste.

Voor december liggen de verwachtingen voor NPO Radio 2 hoog: de zender staat aan de vooravond van de ongekend succesvolle Top 2000. De lijst der lijsten is begin deze maand gekozen: Bohemian Rhapsody van Queen staat voor de achttiende keer op nummer één. Vanaf 25 december zullen miljoenen mensen weer afstemmen op hét radio-evenement van Nederland, te beluisteren via NPO Radio 2 én NPO 1 Extra.

Knallend het jaar uit

Met de Top 2000 is het nog niet gedaan met de feestvreugde. NPO Radio 2 is niet de enige zender die 2021 knallend zal afsluiten. NPO 3FM staat namelijk in het teken van 3FM Serious Request.

Tot 24 december zitten dj’s Sander Hoogendoorn, Frank van der Lende, Jorien Renkema en Rob Janssen in het Glazen Huis in Amersfoort om geld op te halen voor het Wereld Natuur Fonds.

Daarmee is het populaire Glazen Huis terug van weggeweest. In 2017 was er voor het laatst een Glazen Huis bij het jaarlijkse Serious Request.

Meer weten over de kansen op 3FM? Neem dan contact op met een van onze accountmanagers.

Direct contact opnemen

Sportief het nieuwe jaar in

Na een feestelijk uiteinde op NPO Radio 2 en 3FM, kunnen we het jaar sportief beginnen met de Olympische Winterspelen op NPO Radio 1. Vanaf 4 februari stemmen naar verwachting miljoenen mensen af op de tv- en radiozenders van de NPO voor live verslag én nabespreking van de spannende sportwedstrijden.

Met name het schaatsen is in Nederland favoriet. En er is goed nieuws: de komende Spelen is er geen overlap tussen de schaats- en shorttrackwedstrijden, waardoor het publiek niet hoeft te kiezen en beide kan volgen. Dit betekent meer mogelijkheden om jouw merk in de spotlights te zetten bij het grote publiek.

Daar komt bij dat inzet rondom de Olympische Spelen niet alleen waardevol is vanwege het gigantische bereik. Aanwezig zijn rondom grote sportevenementen kan ook nog eens positieve gevolgen hebben voor jouw merkdoelen. Lees daar alles over in onze whitepaper De kracht van aanpassen.

Groeit jouw merk in 2022 met NPO RADIO?

Al met al zijn er ook in 2022 weer volop kansen voor jouw merk om te profiteren van het grote publiek van de NPO-radiozenders. Wil je meer weten over wat radio voor jouw merk kan doen? Of een campagne inzetten rondom de Olympische Winterspelen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Meer weten?

Meer weten?

Kees-Jan van Ruler

commercieel adviseur
+31 35 672 55 64 kees-jan.van.ruler@ster.nl

Vul je voornaam in.
Vul je achternaam in.
Vul je e-mail in.
Vul je telefoonnummer in.
Vul je voornaam in.
Vul je achternaam in.
Vul een geldig e-mailadres in.

Meer over NPO Radio

Luistercijfers: NPO Radio 5 behaalt record in kerndoelgroep

NPO Radio 2 Adverteren

Een wervingscampagne op radio, werkt dat?